2.7

Romeo och Julia

Den tragiska kärleksberättelsen om Romeo och Julia som förälskar sig i varandra fastän deras familjer är bittra fiender.

Originaltitel Romeo and Juliet
Regissör George Cukor
Manus Talbot Jennings
Genre 30-tal, Drama, Romantik
Skådespelare Norma Shearer, Leslie Howard, John Barrymore, Edna May Oliver, Basil Rathbone, C Aubrey Smith, Andy Devine, Conway Tearle

2015-01-06
Shearer och Howard i huvudrollerna var 34 respektive 43 år när de agerade i denna film vilket gör att man inte får den ungdomliga passionen man förknippar med Romeo och Julia. De är båda bra skådespelare men passar inte för denna filmen. Jag saknar också den överväldigande och smärtsamma passionen i denna filmatisering. De gånger jag kan kan släppa irritationen över ovanstående delar så får jag ändå en riktigt sevärd och bra film som levererar på alla andra delar. 3+
jep
2009-03-29
Kysk och passionslös version med överåriga, "trötta" skådespelare.
Mikka
2005-10-28
Den är okej, men långt ifrån samma klass som Zeffirellis version. Norma Shearer och Leslie Howard känns helt fel som Romeo och Julia, och filmen är lite uppstyltad och tråkig.
Kurosawafan
2005-07-26
sänker till 3a trots "Sockergubben" Cukor, den är lite för träig helt enkelt. Zeffirellis är bättre
Kurosawafan
2005-05-01
Gammal, men välexekverad och med SHakespeare som manusförfattare och Cukor som regissör är det helt klart en kvalitet över medel, men den är och känns gammal. Svag 4