3.5

Ronja Rövardotter

En stormig natt får två rivaliserande rövarfamiljer tillökning. De båda barnen, Ronja och Birk, växer upp och blir kamrater till sina fäders stora förtret. Baserad på Astrid Lindgrens bok med samma namn.

Originaltitel Ronja Rövardotter
Regissör Tage Danielsson
Manus Astrid Lindgren
Genre Drama, Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Hanna Zetterberg, Dan Håfström, Börje Ahlstedt, Lena Nyman, Per Oscarsson, Med Reventberg, Allan Edwall, Ulf Isenborg, Henry Ottenby, Björn Wallde, Tommy Körberg, Rune Andersson, Claes Janson, Bo Bergstrand, Rolf Dahlgren, Ricky Bruch

Skapad 2019-12-10 av Stygga-Vargen
Astrid Lindgren har skrivit många klassiska berättelser och många av hennes berättelser har även resulterat i klassiska filmer och jag kan tänka mig att de flesta säkert har sett åtminstone n...   Läs mer »

#54
2017-12-09
Håller fortfarande relativt bra.
2017-10-11
Läskig att se som barn
2017-09-29
Funkar som fantasy och klarar att konkurrera med andra filmer i samma tema, så ok, filmen får en 4:a.
2016-11-13
En av de bästa svenska filmerna någonsin, alla kategorier!
wasteoftime
2016-05-16
Det är ju flertalet positiva punkter här, så det är svårt att veta vart man skall börja, men vi börjar någonstans. Första pluset är att de vågar göra en rejäl film, "trots" att den är riktad mot barn. Istället för att kapa filmtid för att det inte ska bli för långt. Sedan, animationerna! Visst, det syns att den inte är ifrån igår, men Per Åhlin är ju fantastiskt duktig och hans Vildvittror är ju perfekta. Sedan har vi två ungar som faktiskt är bra i sina roller. Och en Lena Nyman, Per Oscarsson, Allan Edwall och Börje Ahlstedt som är som gjutna i sina roller. Man ser ju flertalet influenser, dels i berättelsen, och dels i filmen, och det ser jag inte som något negativt, eftersom att det är just influenser, och vad vore livet utan det? Det blir på det hela taget en gedigen film, som har ett underliggande djup och ramberättelsen är bra - det når i sina bästa stunder upp i fyran, men den får på det hela taget nöja sig med en trea.
Tatty
2016-05-14
Jätte bra och rolig film. Ett måste att titta på om man ens inte sett filmen.
norberry
2015-09-03
Vilken jävla kungfilm! Visst, Birk är usel men Ronja porträtteras mycket bra och vuxenskådespelarna är otroliga (Per Oscarsson som Borka specifikt är helt legendariskt). Skådespeleriet, stämningen, miljöerna och musiken gör denna film till ett riktigt guldkorn som absolut hör till svensk filmhistoria. Älskar!
2014-11-03
Vad hade barndomen varit utan vår allas kära Astrid lindgren och hennes fantastiska berättelser. Jag har sett Ronja Rövardotter fler gånger än någon annan film och och den håller än. Blandning av underbara barndomsminnen och kärlek till Astrid Lindgren är vad man känner när man ser denna film. 5-
widez
2014-06-02
Klassiker
Ghostface
2014-02-07
En film som trots sin längd aldrig blir tråkig. Dels kanske för att den spelar på väldigt många känslosträngar och dels för att den som äventyrsfilm har tempot genren kräver. Möjligtvis är den inte den perfekta barnfilmen.