2.8

Room 237

Dokumentär om olika teorier om dolda budskap i Stanley Kubricks The Shining.

Originaltitel Room 237
Regissör Rodney Ascher
Manus Rodney Ascher
Genre Dokumentär, 2010-tal

vieekk
2019-11-13
Måste bara skriva att den här filmen säger inte att månlandningen var fake, men att filmerna ifrån månlandningen är fake, enligt en person. Oavsett månlandningsfilmernas autenticitet så tror jag att USA hade tillräckligt ego och vinning på att ha en backup-plan om något skulle gå fel vid sändningen av filmerna.
Asmorod
2017-01-01
Bara nej.
myslas
2015-10-30
Det är så sorgligt att lyssna på de här desillusionerade människorna varav de flesta förmodligen behöver psykiatrisk hjälp. Jag får inte ut mer av den här filmen än jag får av en film med tokstollar som tror att månlandningen var fake. Det slutliga intrycket blir, vad är det för fel på människor?
Fredzon_M
2015-02-19
En underhållande och snygg dokumentär om besatthet och filmens (i bred mening) freudianska dragningskraft. Tycker det är skönt att man helt skippar talking heads, introduktion och uppdelning av de medverkande och att teorierna istället samsas i ett kontinuerligt narrativ - lika pussellikt och detaljfokuserat som teorierna själva. Sen att det mesta är väldigt långsökt gör inte så mycket, för dessa människors besatthet är intressant i sig själv.
Punkliv
2014-08-31
Rekommenderad tvåa. Tröttnade väldigt snabbt och ju mer tiden gick desto surare blev jag på idioterna.
100tonvalspäck
2014-08-24
Intressant men rörig. Bilder från "The Shining", bilder från andra filmer, små tecknade bilder, animerade bilder, allt blandas och gör det svårt att hänga med ibland, mycket av bildmaterialet är dessutom helt irrelevant. Även svårt att särskilja de olika personerna och deras teorier från varandra då det bara är första gången de talar som ett namn visas.
Benisakura
2014-04-24
Blev helt utmattad av att se denna, har sett the shining en handfull gånger så det var kul att få en inblick i olika teorier men alla åsikter om filmen var inte lika intressant. Oerhört fascinerande att se försöket med att spela upp filmen framåt och bakåt samtidigt måste jag säga.
ryderup
2014-02-22
Krystat. Löjligt. Inte så värst intressant.
MaxMackan
2014-01-27
Det är underhållande hur otroligt knäppa alla teorier är. Men det blir ju också väldigt underhållande tack vare det.
Rehn108
2014-01-23
Stort underhållningvärde, sevärd dokumentär om knasiga teorier. Tänk på att bokstäverna ROOMN kan bilda fler ord än bara ROOM och MOON, exempelvis MORON.