3.4

Rööperi

Baserar sig på Harri Nykänens och Tom Sjöbergs intervjuroman där händelserna genom åren i den ökända stadsdelen av Helsingfors behandlas. Filmen utspelar sig till största delen mellan 1966 och 1979 och man får följa intrigerna från såväl de kriminellas sida som polisens.

Originaltitel Rööperi
Alternativ titel Hellsinki, Rooperi
Regissör Aleksi Mäkelä
Manus Marko Leino
Genre Drama, Kriminalare, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Samuli Edelmann, Peter Franzén, Pihla Viitala, Kari Hietalahti, Juha Veijonen, Jasper Pääkkönen, Kristo Salminen

Borrman
2015-03-04
Såå sköna karaktärer. Gillar den skarpt.
Raimo_1985
2014-03-01
Andra titten och höjer till en femma. Trots att det är en film där nästan allt går dåligt funkar det hela vägen och den får full pott. Sorglig, intressant och grymt skådespeleri. Allt är så proffsigt, skapar en perfekt helhet.
NtoNW
2013-08-18
Lite för ojämn i kvalitet. Ett tag såg den bara ut som en parodi på amerikanska gangsterfilmer, men när skådespelarna började visa känslor så var den riktigt fin.
Clasen
2013-06-27
Mörk, mustig och realistisk men tyvärr en aning ojämn.
Diazepam
2013-05-27
En bra film men väldigt mörk..
LadyFlanders
2012-12-15
Grabbfilm. Inte dålig, men den infriade inte mina förväntningar.
origC-J
2012-10-30
En tekniskt kompetent utförd film, men det saknas rätt stämning. Man hade behövt arbeta om manus, känts som att den hade passat bättre som en mörkare filmserie, i stil med "Pusher".
Raimo_1985
2012-10-26
Trots att det är en det mesta går åt helvete-film med en del klyschiga livsöden och uppväxtöden så är det ett mäktigt epos värd en stark fyra! Satt som klistrad.
goeran
2012-10-26
Aleksi Mäkeläs kriminalfilm Rööperi, som till stil och utförande liknar exvis Snabba cash, är ganska medryckande och realistisk. Det man har svårt att förstå, när man vandrar omkring i dagens fridfulla Rödbergen, är att denna stadsdel i Helsingfors tidigare hyste sådan kriminell verksamhet.
Rele
2012-10-26
En bra film. Skådespelarna var väldigt duktiga och storyn var trovärdig. Jag ger en fyra.