3.2

Rosa Luxemburg

Wronke-fängelset, 1912. Den socialdemokratiska ideologen Rosa Luxemburg står inför sin avrättning. Tjugo år tidigare gjorde hennes politiska idéer henne världsberömd i samband med hennes kamp för demokrati i Tyskland och revolution i Polen.

Originaltitel Die Geduld der Rosa Luxemburg
Regissör Margarethe von Trotta
Manus Margarethe von Trotta
Genre Biografi, Drama, 80-tal
Skådespelare Barbara Sukowa, Daniel Olbrychski, Otto Sander, Adelheid Arndt, Jürgen Holtz, Doris Schade, Hannes Jaenicke, Jan Biczycki, Karin Baal, Winfried Glatzeder, Regina Lemnitz, Barbara Lass

godimbored
2013-10-21
hoppigt värre... bättre kan du allt, Margarethe!
Ehrmann
2013-06-10
Riktigt bra skådespeleri av Sukova, i en film som skildrar en av den moderna tidens mest intressanta människor. Filmen fokuserar främst på Luxemburgs tankar och politik, snarare än hennes personliga liv, som så ofta blir resultatet av "biografiska" filmer. Riktigt bra och sevärt.
Sznax
2013-03-10
Jag visste väldigt lite om Rote Rosa innan filmen, jag undrar om jag inte vet mindre efter att ha sett den. Von Trotta levererar en helt själlös filmatisering av ingenting egentligen. Vi skojade att hon borde skriva wikipedia-artiklar istället, för här finns mest bara nedslag som säger "sen hände det, och sedan det". Karaktären Rosa Luxemburg är så ytlig och ointressant att man undrar hur det ens är möjligt att göra en film så totalt utan substans. Filmen har ett gediget tempo i alla fall och det räddar filmen från att helt sjunka till botten. Betyg 3.2
Myllo
2010-10-26
Om någon funderar varför 20.000 människor i Berlin (efter murens fall) går ut på gatan (Rosa Luxemburgstrasse) för att hylla Rosa Luxemburg varje år på hennes dödsdag så får man svaret i denna film. Denna känsliga och fysiskt bräckliga kvinna med ett hyperrörligt intellekt och en vilja av stål som satt fängslad nio gånger för sina åsikters skull. Idealistisk socialist, pacifist och humanist och en av de mest betydelsefulla kvinnogestalterna i modern europeisk historia. Rosa kämpade för den socialdemokratiska internationalen som i Tyskland, Frankrike och andra länder uppmanade arbetarna att vägra att gå ut i det som kom att bli första världskriget. Men de tyska partivännerna svek och röstade i riksdagen för krig. Rosa sade då: Numera heter det, proletärer i alla länder förenen eder i fredstid men skären strupen av varandra i krigstid. Barbara Sukovas insats som Rosa är formidabel och Margarethe von Trotta når sin höjdpunkt som regissör i denna oerhört gripande film.
HerrArne
2007-06-07
von Trotta levererar en fängslande berättelse om en karismatisk personlighet.