Rose of Iron

Det är natt och helt svart ute. Ett ungt par bestämmer sig för att gena över en kyrkogård, vilket visar sig vara ett stort misstag. De hittar inte vägen ut, och rädslan överväldigar dem och blir till galenskap.

Originaltitel La Rose de fer
Alternativ titel Nuit du cimitière, Night on the cemetery
Regissör Jean Rollin
Genre 70-tal, Skräck
Skådespelare Mireille Dargent, Françoise Pascal, Nathalie Perrey, Hugues Quester

2018-08-02
Vacker och creepy kyrkogård, men det är oxå i stort sett allt. Rakt igenom trist Rollin som jag måhända ej förstod. Sparsamt med både sleaze och rysligheter.
Dele
2015-08-20
Rollin har en blick för det visuella, men innehållet här bjuder inte mig på något intressant alls.
rebellsten
2013-07-17
Den får en 1:a trots att jag inte såg klart den. Orkade inte. Början gav mig hopp om något liknande en Fulci-film, men jag blev besviken. Rollins vill för mycket och det når inte fram. Överspel på hög nivå. Ett pretto-verk, kort och gott.
2013-03-21
Varken slottsruin eller vampyrer, men väl en oändlig kyrkogård. I sitt sedvanliga låga tempo vinglar Rollin (som oftast) mellan stämningsfullt och tradigt. Precis som det ska vara. (7+/15)
bryngel
2013-03-03
Det händer inte ett skit och dialogen är förstås icke-existerande. Kan inte tagit lång tid att joxa ihop den här geggan.
tilapia
2012-11-05
Vissa filmer kräver verkligen en andra titt för att komma till sin rätt... Förr tyckte jag denna var en de mindre intressanta av de "personliga" Rollin-filmerna - den här gången bara älskade jag den oreserverat! Pur film som sände vågor av estetiskt/gotisk välbehag genom hela kroppen. Hoppar direkt upp i täten som en av de tre bästa filmerna han gjorde, inte omöjligt att den kniper förstaplatsen. Fan vad jag älskar Rollin! Ångrar att jag inte passade på att tacka honom för alla fina filmer när jag stötte på honom på Fantastisk Filmfestival i Lund året innan han kolade...
schramm
2010-10-24
Snygg och bra stämning, men vad handlade filmen egentligen om?
idd
2008-05-18
inte rollins bästa men en av de som sticker ut lite då den inte handlar om bisexuella vampyrer å inte ens inehåller ett slott.. vi bjuds iaf på lågmäldt obehag på kyrkogård, strand med rester av en brygga (samma som dyker upp i varannan film) å lite naket (fast ovanligt lite) så visst är det en rollin allt.. även om det egentligen händer för lite för min smak å jag hade uppskattat mer av rollins vanliga absurda inslag (clownen i början å dansen i slutet va dock geniala) men trots att ingenting egentligen händer lyckas det vara intressant hela vägen..
solon
2008-04-17
Usel filminfo som inte stämmer alls.

2007-10-10
lite väl typiskt jean rollin bara att exploatera françoises nakna kropp på slutet. inget ont om den, men hon var finare med kläderna på, tycker jag.