2.7

Roseanna

Liket av en ung kvinna hittas i Göta kanal. Martin Beck och hans kollegor får det svåra uppdraget att lösa mordet och fånga gärningsmannen.

Originaltitel Roseanna
Alternativ titel Beck - Roseanna
Regissör Hans Abramson
Manus Hans Abramson
Genre Kriminalare, Thriller, 60-tal
Skådespelare Gio Petré, Tor Isedal, Keve Hjelm, Mona Malm, Hans Ernback, Leif Liljeroth, Kerstin Tidelius, Diane Varsi, Michael Tolan, Hans Bendrik

supermancover
2020-12-02
Tråkig, dålig och horribelt soundtrack.
Astrojacob
2016-02-11
Polisarbete på 60-talet... jo, man tackar. Mest sevärd för miljöer o flera gamla ansikten, Tor Isedal, "Kullamannen" m fl, men som film rent undermålig. Udda grepp med massa supe-8-film dock, men knappt en Tvåa. Stundtals Ed Wood-varning hehe.
Raimo_1985
2015-05-21
Var kommer affischen/omslaget till filmen på denna sida ifrån? Och ni här som sett den, var och hur har ni sett filmen? Jag missade den på Cinemateket för flera år sedan.
FabianBom
2013-03-12
första martin beck filmen som gjordes, e rätt tråkig på många sätt, skildrar mycket om roseannas liv innan hon dog med erotik, sedan är de inte mycket till spänning eller polis krime, ja e inget fan av keve hjelm heller, så rekomdera -93 vers med Ekman istället.
Cineasten
2012-02-15
Kul att ha sett men otroligt träig och långtråkig. Diskbänksrealism i kombination med action funkade i Widerbergs Mannen på taket men diskbänksrealism i kombination med styltig dialog, mediokra skådespelarinsatser, kass regi och intetsägande foto gör filmen riktigt trist.
StureStenhög
2011-10-17
En ganska torftig och livlöst berättad kriminal-historia som på både gott ont och ont skiljer sig ganska mycket från dagens massproducerade Beck-filmer. Jag uppskattar att man försöker ta polisarbetet på allvar och försöker skapa en realistisk utredning, men jag vet inte om jag tycker att man måste dra ut på varenda scen för att man vill skapa realism. Här känns det som att man hade kunnat klippa bort ganska mycket utan att vi som publik egentligen skulle missa nåt. Realismen försvinner ju dessutom när själva utredningen inte känns speciellt trovärdig, framför allt känns steget mellan första och andra halvan av filmen/utredningen inte helt välutvecklat. Men visst kan man fortfarande ligga och slökolla på det här utan att bli uttråkad, och nog finns det sämre Beck-filmer därute allt
annihilat0r
2010-07-12
En ny filmserie påbörjades idag - om kriminalaren Martin Beck! Denna första film var predictad en 5:a för mig.. Gjordes år 1967 - fast filmen känns som den kommer från 40-talet - "Roseanna" känns som den gjordes minst 10 år tidigare än tex Ingmar Bergman's "Det sjunde inseglet" som gjordes år 1957! Det jag försöker berätta att detta känns väääldigt gammalt - dialoger, story och såklart bild/video. Även känslan av lågbudget är tydlig! Skådespelarna är ytterst mediokra - trubbiga dialoger utan känslor. Något missnöjd ger jag bort IG..
2009-11-30
Trälig och träig. (4/15)
Tonti
2009-08-22
Kunde sannerligen slipats på. Vad hade Puerto Rico-delen i filmen att göra t.ex.? Men god underhållning är det.
KimEkberg
2009-08-19
den började riktigt bra och spännande och snyggt, och snyggt fortsätter den, fast på tok för idiotisk. en så tafflig och ogenomtänkt polisutredning har jag sällan skådat i filmens galna värd. men välgjort är det, och spännande, och det hade gärna fått vara lite mer logiskt.