3.7

Rosemarys baby

Rosemary och Guy flyttar in i sin drömvåning i New York. Rosemary upptäcker att hon är gravid samtidigt som hon börjar drömma märkliga drömmar. Drömmarna känns kusligt verkliga och hon börjar misstänka att hon är offer för en djävulsk komplott.

Baserad på romanen Rosemary's Baby av Ira Levin från år 1967.

Originaltitel Rosemary's Baby
Regissör Roman Polanski
Manus Roman Polanski
Genre Drama, Skräck, Mysterium, 60-tal
Skådespelare Mia Farrow, John Cassavetes, Ruth Gordon, Sidney Blackmer, Maurice Evans, Ralph Bellamy, Victoria Vetri, Patsy Kelly, Elisha Cook Jr, Emmaline Henry, Charles Grodin, Hanna Landy, Phil Leeds, D'Urville Martin, Hope Summers

Skapad 2019-12-22 av sethgecko
Redan första scenen i Rosemarys Baby är genialisk. En sakta åkning runt ett vackert New York hus, tillsammans med en extremt suggestiv musik, suger in oss på en gång. Hela filmen har en väldigt...   Läs mer »

Skapad 2019-12-12 av
Ska jag vara ärlig så har Roman Polanski aldrig varit någon av mina favoritregissörer och jag tycker faktiskt att övervägande delen av hans filmer bara är sega och tråkiga. Några få undantag...   Läs mer »

2017-06-28
Det här är en av världens bästa filmer!
92axha10
2017-02-11
Kuslig och spännande med hög intrig.
Gooran
2016-10-24
Slutet är bra som idé men utförandet är lite överdrivet, så det hade kanske vunnit på att tonas ner (eller bara hintas om), i min mening. Annars finns inte mycket att anmärka på. Fantastisk film som förtjänar högsta betyget.

2016-10-09
Denne er jo riktig bra. Ligger like ved femmer grensen. Mia bra og søt. Fantastisk story.
BrutusBeefcake
2016-08-29
Otroligt ruggig hela vägen! Rös längs hela ryggraden flertalet gånger, några få saker som jag störde mig lite på men detta är en förstklassig rysare helt klart. Stämningen sitter verkligen från bildruta 1. (12-/15)
2016-07-25
Totalt överskattad! Allmänt tråkig och intetsägande film utan någon egentlig handling. Filmen är inte ens det minsta spännande och särskilt underhållande är den inte heller. Hade det inte varit för skådespelarnas insatser så hade den fått en 1:a.
andmoreagain
2016-05-13
Omsedd! Hade den som en fyra men hade i minnet att den kanske var lite för tråkig...men betyget får vara kvar. Mästerlig filmatisering av Times New Roman Polanski och den ska tydligen strikt följa den littera upplagan; ett bra drag! Rik på stämning och både Farrows och Cassavetes gör det bra. Dock kan jag inte förmå mig att tycka att det är Polanskis def. höjdpunkt. Ser hellre Djävulsk gisslan alla dar i veckan!
ouimadame
2016-04-03
Överskattad rulle
vonadel
2016-03-21
Skulle vilja sätta ett högre betyg, då det ju är en riktig klassiker i genren, och för att den ligger till grund för så många skräckisar som kom i dess kölvatten. Men, i ärlighetens namn kan jag inte sätta högre. Då vill jag ha mer än detta. Vägen är lite för lång och inte alltid lika intressant för att jag ska vara riktigt nöjd. Tar lite för lång tid att nå fram till slutet som var typ den enda jag minns från förra gången jag såg denna, vilket iofs är väääldigt länge sedan. 6/10
PeterTheW
2016-02-10
Det är kul att se en tidig Polanski. Den är skickligt filmad och skickligt uppbyggd även om jag får erkänna att jag har svårt att hålla intresset uppe hela vägen. Slutet gillar jag dock. Även intressant att tänka sig att delar av denna film nog var rätt svårsmälta i sin tidsålder, vilket gör den än mer intressant, inte minst med tanke på vem som regisserat.