3.6

Rosenkrans och Gyllenstjerna är döda

Hamlets vänner och skolkamrater, Rosenkrans och Gyllenstjärna, kallas till kungen av Danmarks hov. Hamlets föräldrar tycker att deras son beter sig lite konstigt. Skolkamraterna har till uppgift att muntra upp prinsen, men förleds att förråda honom.

Originaltitel Rosencrantz and Guildenstern Are Dead
Alternativ titel Gyllenstjärna
Regissör Tom Stoppard
Manus Tom Stoppard
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Gary Oldman, Tim Roth, Iain Glen, Richard Dreyfuss, Ian Richardson, Donald Sumpter, Joanna Miles, Joanna Roth, Ljubo Zecevic, Ian Richardson, Sven Medvesek, Vili Matula, John Burgess

Rift
2018-09-28
Jag väntade mig en kvick och briljant dialog men den var bara fjantig och tjatig. Anakronismerna var övertydliga och töntiga. Kopplingarna till Shakespeares Hamlet var inget annat än pliktskyldiga och tillförde inga nya perspektiv på pjäsen. Eftersom detta uppenbarligen är hur Stoppard ville att hans komedi skulle spelas, måste jag säga att jag är förvånad över den överväldigande hajpen. En stor besvikelse.
martineden
2018-09-12
[rek. 4] En mycket fin överföring från pjäsen! Det är en slags hybrid mellan WAITING FOR GODOT och HAMLET och det serveras på ett fantastiskt sätt. Jag förstår att vissa inte alls tilltalas av denna, men det är en numera klassisk pjäs. I många avseenden är det en postmodern metafiktion, eller kanske till och med metametafiktion. Stoppard lyckas i sin regi och i sin bearbetning av den egna pjäsen. Fina skådespelarinsatser! Mycket bra!! 4.

2014-12-31
Världens bästa dialog. Önskar jag kunde ge den en femma men den får en stark fyra. Verkligen älskar denna film. T Roth o G Oldman är fullkomligt briljanta. Deras absolut bästa rolltolkningar. Fruktansvärt roliga. Tycker det verkligen är en genial idé att få se mer av rollfigurer från en annan känd historia. Borde göras oftare.
Taandborste
2013-02-19
Om jag ska vara ärlig hade jag ingen aning vad som hände i filmen (mina kunskaper om Hamlet kanske var sämre än jag trodde) överhuvudtaget, men det gör inte så mycket. Jag älskar Tim Roth och jag älskar Gary Oldman och tillsammans blir de ett fantastiskt radarpar! Svag 4:a för lekfullheten.
alickilicki
2013-01-16
Fantastisk skildring av Shakespeares Hamlet! Huvudpersonerna Rosenkrans(Oldman) och Gyllenstjärna(Roth) är fantastiska partners som tillsammans gör filmen väldigt intressant och rolig. Överlags är det väldigt hög kvalitet på allt vi får se i filmen. Men man bör helst ha läst på lite om Hamlet för att få ut så mycket som möjligt av den. Rekommenderas!
Paddyeahh
2012-10-18
Bästbästbästbästbäst.
jonas79
2012-01-02
Hamlet som den var menad att ses.
Kvalsternackan
2011-11-23
Humorn var väldigt udda men nästan ännu bättre! Gillade den lite flummiga och konstiga stämningen.
MtotheN
2011-11-23
Oldman är fantastisk i en typisk Oldman-roll. Rolig och fyndig film men lite seg emellanåt. Såg den utan text och uppfatta nog inte allt vilket kanske bidrog till att betyget inte blev lite högre.
amam
2011-09-22
Undrar hur det kommer sig att jag inte har betygsatt den här. Den är smart och annorlunda. Och väldigt välcastad med Oldman och Roth. Men.... Svårt att sätta fingret på vad jag inte gillade men den funkade inte helt ut för mig. Stark trea dock.