3.6

Rosens namn

Munken William kommer till ett kloster. När han installerat sig, ställs han inför frågan om han skall hjälpa till att lösa de mystiska mord som begåtts där.

Originaltitel Der Name der Rose
Alternativ titel The Name of the Rose
Regissör Jean-Jacques Annaud
Manus Gérard Brach, Alain Godard, Andrew Birkin, Howard Franklin
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Sean Connery, Christian Slater, Helmut Qualtinger, Elya Baskin, Michael Lonsdale, Volker Prechtel, Fjodor Sjaljapin Jr, William Hickey, Michael Habeck, Urs Althaus, Valentina Vargas, Ron Perlman, Leopoldo Trieste, Vernon Dobtcheff, F Murray Abraham

Skapad 2019-12-14 av Wildcattin
Året är 1327, munknovisen Adso från Melk anländer till ett kloster i norra Italien tillsammans med sin läromästare William från Baskerville. Williams egentliga uppdrag är att medverka vid de s...   Läs mer »

gjoob
2018-02-18
Bra manus och välspelad film som går stadigt framåt i makligt tempo. Någonstans mellan stark trea och svag fyra.
2018-02-09
Den här filmen är riktigt obehaglig på ett bra sätt menar jag!
92axha10
2018-01-25
Spännande miljöer och ett spännande upplägg gör den här filmen för mig. Sean Connery är utmärkt och jag är ivrig att följa honom runt i detta kloster.

2017-02-22
Ron Pearlman is the man.
RustyFilm
2016-12-07
En thriller som utspelas i ett munk kloster för 800 år sen. Den rätt så spännande handlingen kryddas med detaljerade miljöbilder och en djärv regi. Bravo.
2016-10-22
Tycker man har lyckats göra en väldigt bra filmatisering av Umberto Ecos bok. Sean Connery gör en av sina bästa roller och filmen är väldigt spännande.
Engravadlax
2016-03-23
Många välbekanta ansikten. Christian Slater ser 12 ut, F. Murray Abraham har knappt en rynka, och Ron Perlman är fulare än någonsin. Handlingen är dock inte särskilt välskriven, ärligt talat. Märks också att det är adaptation, för man begår vanliga misstag i hur man översätter bok till filmmanus.
2015-04-17
Fyran är kanske lite snäll men det är en så unik miljö och det är rakt igenom bra med trevliga dialoger och samtal överlag. Så det är ändå en fyra.
Label_J_Wax
2015-02-21
Klassiker.
Tolkana
2015-01-14
Boken är mycket bättre. Men Sean Connery är fantastisk. Tror folk med lite kunskap för kristendom och kyrkolhistoria missförstår berättelsens budskap.