3.6

Rosetta

Varje dag kämpar Rosetta för ett jobb. Varje dag kämpar Rosetta för ett normalt liv. Något som kan ta Rosetta och hennes alkoholiserade mor från det torftiga livet på en campingplats i utkanten av en stad i Belgien. Från de långa promenaderna genom skogen, det kalla vattnet, kylan som tränger sig in genom otäta husvagnsfönster och grannen som inte drar sig för att utnyttja modern. Men Rosetta är inte som sin mor. Rosetta är beredd att slåss för det hon har och det hon vill ha.

Originaltitel Rosetta
Regissör Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Manus Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Émilie Dequenne, Fabrizio Rongione, Anne Yernaux, Olivier Gourmet, Bernard Marbaix, Frédéric Bodson, Florian Delain, Christiane Dorval, Mireille Bailly, Thomas Gollas

Disorder
2022-08-28
Mouchette 2: Våffeläventyret i Vallonien
Ful_fisk
2022-05-23
Tämligen skitbra, som vanligt med Dardenne. Att dessa två ändå inte är mer berömda och erkända är fan konstigt, visst brukar de prisas i Cannes och så, men det är ändå så många som aldrig sett deras filmer. Kul att se deras genombrottsfilm, stark och rak.
2019-06-03
Jag gillar verkligen Émilie Dequenne i huvudrollen men det är mycket i så väl hennes som alla andras karaktärsskildringar som skär sig lite med mig. Nu har jag bara sett två filmer av bröderna Dardenne men båda har en extremt närgången diskbänksrealistisk stil som skär sig lite mot den mer konstnärliga tolkningen av karaktärerna. Allting känns liksom på låtsas och hyperrealistiskt samtidigt, det skär sig lite för mig. Jag får aldrig någon riktig känsla för karaktärerna eller händelseförloppet. Den här är dock betydligt bättre än Barnet och en ganska stark tvåa.
erosagape
2017-02-05
Jag blev Rosetta! och prisar (igen) min lyckliga stjärna att jag är född där jag är och som den jag är.
Astrojacob
2015-03-03
Väl värd priserna i Cannes. Emilie otrolig karaktär. Stabil Dardenne-Fyra.
hestret
2014-08-12
Stabil Dardennefilm, men inte en utav de bästa. Samma stil och känsla som jag gillar så mycket annars. Mycket bra insats av Dequenne. Men ändå griper denna inte tag i mig på riktigt samma sätt som övriga filmer. Fortfarande värd en svag fyra dock! 76/100
Galivan
2014-04-18
Såg den -99 , första Dardenne jag såg, och den gav intryck. Blev lite besviken denna gång, huvudrollen känns manipulerad med motsägelsefulla sidor. Många av Dardennes karaktärer är avskalade och agerar outtröttligt överlevnadsinstinktivt. Men Rosetta var en mänsklig karaktär som visade dubbla sidor, vilket var en förutsättning för handlingens utveckling och mål. Bra på alla sätt för övrigt.
Tabu
2013-07-04
Återstår att se om jag mäktar med denna igen...
LKfen
2013-01-02