3.3

Rösten från andra sidan

John och Laura Baxter har två barn. En dag råkar deras dotter förolyckas i en drunkningsolycka. Paret åker en tid senare till Venedig där John arbetar med att restaurera en kyrka. I deras hotell bor också två äldre systrar. En av dem är synsk och kan förnimma deras avlidna dotter.

Originaltitel Don't Look Now
Regissör Nicolas Roeg
Manus Allan Scott (II), Chris Bryant
Genre Skräck, Drama, Mysterium, Thriller, 70-tal
Skådespelare Donald Sutherland, Julie Christie, Hilary Mason, David Tree, Clelia Matania, Massimo Serato, Renato Scarpa

Sarcadoz
2018-08-04
Skräckfilm? Lejonkungen är ju läskigare. Kass var den också. Kände redan efter första akten att detta inte kändes bra.
schramm
2018-01-17
Omtitt och jäsikens amalia vad bra det blev!
2017-10-28
Solidus
2017-09-04
Hyllad klassisk skräckfilm som har gått mig förbi. Tyvärr måste jag skriva att jag är besviken. När jag läser kommentarerna är det många som gillar stämningen, men för min del känner jag: vilken stämning? Missförstå mig inte, jag älskar psykologiska skräckfilmer, gärna från 70-talet. Jag borde tycka om det här, men det gör jag inte. Ibland glimtar det till och en ros ska delas ut till valet av att låta Venedig vara skräckmiljö för filmen. Tyvärr är detta en seg film som saknar atmosfär samt har en klippning som stundtals är väldigt påfrestande. Godkänd, men ej mer än så.
Hypostas
2016-04-24
Det här är nog den bästa film av Nicolas Roeg som jag sett hittills. Stämningen och fotot är fint och Donald Sutherland är bra i huvudrollen.
DiMMUBoRGiR
2016-02-03
En film på riktigt - det känns, det är knasigt, det är naket, det är... sevärt!
BrutusBeefcake
2015-09-29
Stämningen sitter ibland och jag borde gilla den mer än vad jag gör, Venedig är en perfekt setting och fotot sitter. Men den är inte så intressant hela tiden tyvärr. (6-/15)
MrLawrence
2015-06-07
Snygg och stämningsfull!
stgurgel
2015-03-02
Väldigt märklig och en aning obegriplig men klart spännande stämning. Vibbar av exorcisten
AlbertSpica
2015-02-13
Spännande,mystiskt och rätt obehaglig. Att den utspelar sig i Venedig funkar riktigt bra och skapar en underlig atmosfär/stämning,vilket den behöver då den är ganska händelsefattig. Den är överlag rätt snygg och musiken funkar bra,har aldrig direkt brytt mig om Sutherland som skådis men gillade han här, likaså med Julie Christie. Den tappar lite i tempo då och då/jag tappar intresset men det påverkar inte betyget så mycket. Den omtalade sexscenen är bra och kändes ganska originell. Den mest kända och obehagliga scenen funkar fortfarande efter 42 år.