2.9

Rött hav

Stridsveteranen och fartygschefen Frank Ramsey och hans nytillträdda örlogskapten Ron Hunter hamnar i den största världsomfattande krisen sedan Kubakrisen. Ombord på atomubåten USS Alabama ställer de kursen mot Ryssland där ultranationalister hotar att starta ett tredje världskrig. Men när de tar emot ett obekräftat meddelande att avfyra sin robotar, drabbar Ramsey och Hunter samman över om man ska följa order. På gränsen till det totala kärnvapenkriget utbryter ett myteri som kommer att avgöra mänsklighetens öde.

Originaltitel Crimson Tide
Regissör Tony Scott
Manus Michael Schiffer
Genre 90-tal, Action, Drama, Thriller
Skådespelare Denzel Washington, Gene Hackman, Viggo Mortensen, Matt Craven, James Gandolfini, George Dzundza, Rocky Carroll, Jaime Gomez, Michael Milhoan, Scott Burkholder, Danny Nucci, Lillo Brancato, Eric Bruskotter, Rick Schroder, Steve Zahn, Marcello Thedford

Genstruktur
2018-02-05
We are now at defcon 3
2018-01-23
Tja, varför inte rätt ok rulle, men det var läge sedan jag såg den...
2017-09-13
Fortfarande lätt en av de bästa ubåts-filmerna vad gäller nerv och spänning. Bra skådisar, tight regi och ett mäktigt soundtrack. Så amerikanskt det nu kan bli och en av 90-talets alla höjdpunkter.
Howler19
2016-01-31
Jag har fortfarande inte sett en dålig film av Tony Scott. Det här är en orgie både i Tony Scott-film och 90-talsfilm. Krydda det med skådespelare från den absoluta världseliten och ett av Hans Zimmers bästa scores någonsin och du får en förträfflig film.
booby
2016-01-18
Tony Scottsk.
LordKaoz
2014-11-11
Bra av Tony Scott igen.
2014-10-31
En bra actionthriller av Tony Scott. Med Gene Hackman och Denzel Washington i huvudrollerna. En välgjord thriller med klaustrofobisk känsla som alltid med ubåtsdramatik. Men trots scenografier och avancerad teknik är detta ett skådespelarnas scenario. I andra likartade filmer framhävs tekniken mer men detta är skådespelarprestationen som lyfter filmen. 3+
saggesaliv
2014-10-29
(+6/10) Härlig och spänningsfylld ubåts-film. Tony Scott fortsätter att motbevisa mig, då jag tidigare hade honom som lite av ett hatobjekt som regissör. Men vad fel man kan ha. Crimson Tide är en lysande krigsthriller med briljant skådespel. Det är väldigt nära en sjua, men det stannar vid en stark 6/10.

2014-10-01
Det här är ingen idiotproduktion i världsklass, absolut inte. Filmen är ganska avskalad och väldigt 90. Tony Scott´s klippning är lugn och fridfull, även det är positivt. Skådespeleriet är otroligt. Gene Hackman är så bra att jag nästan mår dåligt. Hur kan man vara så bra? Jag vet inte. Jag funderar även lite på trovärdigheten. Är det rimligt att saker och ting trissas upp till ett klimax där en liknande händelseutveckling sker? Det tror jag absolut. Ett eventuellt stundande kärnvapenkrig och olika åsikter och infallsvinklar sätts på sin spets. En MAGNIFIK thriller.
Solidus
2014-06-30
Gene Hackman och Denzel Washington levererar ett utmärkt skådespel i en svettig thriller av Tony Scott. Spännande som fan!