3.6

Rough Aunties

Dokumentär om en grupp kvinnor; Thuli, Mildred, Sdudla, Eureka och Jackie, som beskyddar misshandlade kvinnor och deras barn i Durban, i Sydafrika. Kvinnorna kämpar mot samhällets ointresse i frågan, korruption och girighet och lyckas med samlad kraft bryta igenom barriärerna för att skapa demokrati.

Originaltitel Rough Aunties
Regissör Kim Longinotto
Manus Kim Longinotto
Genre 2000-tal, Dokumentär

Fiskjävel
2016-08-05
En viktig dokumentär som berör. Saknar dock mer bakgrundsstory om de som är engagerade. Vad har de gjort för att hamna där de är? Vad är det som driver dem till att göra det de gör? Räcker trots detta gott och väl till ett högre betyg. 4.
lekke
2012-03-09
Bedrövliga livssituationer i patriarkala system. Märkligt hur männen är frånvarande i Longinottos blickfång. Inte någon lätt film att se på. Men rekommenderad!
MrsSmiths
2010-11-10
Var tvungen att gå ifrån bitvis, det var alltför jobbigt. Känns lite som det är precis vad filmaren söker. Själv hade jag föredragit om man kanske visat lite mer av organisationen och ”kryddat” (känns som ett halvbra ordval i sammanhanget) med sanna historier från livet.
KimEkberg
2010-11-10
nä jag tycker ändå den är värd en fyra eftersom den är så vältillämpad som den är, och dessutom berättar någonting viktigt om hemskt som man verkligen känner för. precis som en riktigt bra dokumentärfilm ska göra. Mer Kim Vikinglotto till folket!
Tonti
2010-11-10
En gripande, intressant och välgjord dokumentärfilm. Det är viktigt att det finns folk som vill berätta historier som denna. Men jag tycker väl ändå att rent filmmässigt var Longinottos "Håll mig hårt, låt mig gå" klart bättre då den var mer koncentrerad till både form och innehåll.
mige89
2010-06-13
svårt att betygsätta dokumentärer, denna är väldigt magstark och visar en väldigt hemsk bild av Sydafrika och några fantastiska kvinnor som kämpar för att göra saker bättre. Halva världen svälter och halva tittar på, skönt att några är på plats och försöker göra något åt saken.
krs
2010-05-08
En väldigt stark film om otroligt starka kvinnor. Så mycket hemskt och så mycket vackert på en gång.