3.4

Rounders - sista spelet

Mike McDermott är en juridikstuderande pokerhaj som efter att ha förlorat hela sin förmögenhet till ryska maffian beslutar sig för att lägga korten åt sidan och satsa på studierna och flickvännen. Det går bra tills hans bästa kompis Worm släpps ut från fängelset och snabbt behöver få ihop pengar till att betala tillbaka skulder.

Originaltitel Rounders
Regissör John Dahl
Manus David Levien, Brian Koppelman
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Matt Damon, Gretchen Mol, John Malkovich, Edward Norton, Famke Janssen, Martin Landau, John Turturro, Michael Rispoli, Josh Mostel, Melina Kanakaredes

Skapad 2005-04-16 av paycheck
Mike är en ung juridikstuderande kille. Han är pokerberoende och bestämmer sig för att lägga det åt sidan efter att ha förlorat allt och istället satsa på flickvännen. När Mikes kompis Worm...   Läs mer »

StureStenhög
2024-04-10
En gammal favorit som det alltid är roligt att återbesöka. Den levande skildringen av pokervärlden och en John Malkovich som står för filmhistoriens mest underhållande överspel är det som framför allt har stannat kvar i minnet, men jag hade väl vissa farhågor om att en del brister i övrigt skulle uppenbara sig för mig nu. Det är därför kul att kunna konstatera att den här filmen faktiskt fungerar bra på alla plan. Pokerscenerna är förstås uppskruvade till 11 för dramatikens skull, men det är ändå en film som tar pokern på allvar och vågar vara lite pokernördig. Vidare är den varken glamouriserande eller moraliserande, och den lyckas bra med att få fram att det nog trots allt är din karaktär som främst avgör vilken pokerspelare du blir. Matt Damon är dessutom bra i huvudrollen, och man lyckas på ett trovärdigt sätt skildra hur han dras mellan olika lojaliteter, plikter, och passioner
mammene
2024-04-07
Det här med poker är inte mitt område direkt, men att se Matt Damon är aldrig fel. Fast jag inte är någon pokerkännare så betyder inte det att jag inte kan uppskatta detta och spänningen var mycket påträngande vid pokerbordet. Hade något svårt att förlika mig med den jobbiga människa som Norton spelade, men förstår att historien bygger mycket på hur Mike slits från olika håll. Så den känns trovärdig och man kan förstå de olika vinklingarna som spelas upp och lite kul var den.
dudson
2021-10-10
Skön-slö-tittar film med den urblekta Mat- Damon vid rodret. Det som verkligen stod ut skådespelar-mässigt var givet Norton med sin självsäkerhet/karisma. Snubben räddade upp denna lighta poker""() historia till skyarna..//
Roswall
2020-03-26
Tidstypisk och störig voice over. Första 1,5h typ onödig. Resten ok men inte mer.
Albion
2020-03-22
En sorts förhärligande av ett område som jag i det närmaste föraktar. Det blir ingen vidare kombination i min värld. Betyget blir en 2;a
sawa
2019-11-20
En irriterande karaktär spelad av Edward Norton. Jo, jag vet, de finns i verkliga livet, men inte i min närhet.
Zebulonm
2017-01-03
En okey film men inte mer.

2016-04-10
En i mengden Hollywood-produksjoner.
marleey
2015-03-20
En film som var "stor" under de brinnande åren då verkligen ALLA spelade poker. Både de som hade åldern inne och de som inte hade det. Men även nu när poker intresset minskat, både hos mig och resten av Sverige, så är det en mycket bra film. Pokersuget stiger helt klart igen efter filmens slut. Matt Damon och Edward Norton agerar väldigt bra. Storyn är kanske något enformig, men den är ändå godkänd. Tycker själva pokermomenten känns trovärdiga, å andra sidan är jag ingen pokerexpert. John Malkovich känns tyvärr lite pajig som den "onda" ryssen KGB. Han blir och känns inte farlig, vilket gör att det inte blir så spännande. Men överlag är det en välspelad film som helt klart är en av de bättre pokerfilmerna.
2014-11-03
En fullt godkänd film, men för mig som inte kan poker är det ibland svårt att hänga med när det spelas. Det är småsaker som irriterar mig. Edward Norton är som vanligt bra. Matt Damon okej. Malkovich spelar maffiaboss, på ett sliskigt bra sätt.