3.2

Rovdjurskvinnan

Irena Dubrovna, en vacker och mystisk kvinna från Serbien, bor i New York och jobbar som modeskapare. Hon träffar en amerikansk man och gifter sig med honom. Deras äktenskap får dock problem, eftersom Irena tror sig vara drabbad av en förbannelse som kan få henne att förvandlas till en blodtörstig panter...

Originaltitel Cat People
Regissör Jacques Tourneur
Manus DeWitt Bodeen
Genre Thriller, Fantasy, Skräck, Romantik, Drama, 40-tal
Skådespelare Simone Simon, Kent Smith, Tom Conway, Jane Randolph, Jack Holt, Elizabeth Russell

karlmats
2021-05-05
Den Tourneur-film jag gillar minst av de fyra jag sett hittills. Den här var säkert supernyskapande för sin tid men jag tycker inte att den har åldrats speciellt bra utifrån hur mycket bättre liknande filmer det finns. Simone Simon är inte tillräckligt intressant i huvudrollen och då gör det inte så mycket att det snygga svartvita fotot är kompetent utfört. Specialeffekterna är väl i princip obefintliga men lyckas väl ändå framkalla viss spänning trots att det uppenbart är en katt som i många scener ska föreställa en panter. Jag gillar hur man blandar in en psykiatriker och att man försöker sig på en psykologisk vinkel av detta också, men i slutändan blir det lite för mycket av en axelryckning för att något annat än en 2a ska kännas aktuellt.
myslas
2017-04-17
Jag gillar många av Universals monsterfilmer men Val Lewtons svar på lågbudgetrysare är på många sätt betydligt intressantare. Istället för att göra det enkelt för sig och använda monster för att skrämmas så är det den täta stämningen som gör att det blir obehagligt. Väldigt snyggt med briljant användande av skuggor.
2016-12-28
De ytterst få skräckscenerna är snygga och stilrena. Resten vet jag inte vad jag ska säga om, förutom att den är föredömligt kort. Intressant är dock att det inte finns några onda människor i filmen, men huruvida det är till dess för- eller nackdel vet jag inte. (7-/15)
Tonti
2015-08-23
En handfull riktigt täta och snygga scener med trevligt stämningsfull b-filmskänsla däremellan.
F-M-J
2015-07-07
Har ett par briljanta scener som höjer betyget. Somliga är skolexempel i hur man klipper skräckscener.

2014-09-22
Trodde den skulle vara både mer suggestiv och spännande. Segdragen, men visst är badhusscenen välgjord.
mattarello
2013-07-31
Vissa scener kommer etsa sig fast i minnet men filmen saknar den där lilla extra mystiken som skulle kunna rycka upp den några snäpp. Simone Simon gör en utmärkt gestaltning men den manlige huvudrollsinnehavaren är tämligen blek.
Astrojacob
2013-04-03
Mycket ojämn o aningen kantig regi tyvärr. Vissa scener verkar både osynkade och amatörmässigt klippta. Annars är det skön stämning hela vägen o fint foto. B-skådespel runt Irena själv, men bristen på handling blir frustrerande. Får räcka med en Trea.
KimEkberg
2011-10-22
Både klassig och lite tråkig på en och samma gång. snyggt genomförd men lite väl spenslig rent händelsemässigt. jag hade gärna sett mer rysligheter och vildheter eftersom det fanns väldigt mycket rum för just detta. men helt klart godkänd.
schramm
2010-11-14
Lite väl segt för att bli en fyra, men när det väl händer någonting så är det riktigt bra. Irena hade gärna fått klösa sönder lite mer saker i början av filmen istället för att menlöst stirra eller snacka. Inte i närheten av den iskalla stämning som gjorde I Walked With A Zombie till ett mästerverk, men fin underhållning i en dryg timme.