2.9

Absolut oskyldig!

I ett försök att få igång sin karriär erkänner Roxie Hart ett mord. Fast hon riskerar mer än hon anar, trots att hon har anlitat toppadvokaten Billy Flynn och att domstolarna brukar vara milda mot kvinnor.

Originaltitel Roxie Hart
Regissör William A Wellman
Manus Nunnally Johnson
Genre 40-tal, Komedi
Skådespelare Ginger Rogers, Adolphe Menjou, George Montgomery, Lynne Overman, Nigel Bruce, Phil Silvers, Sara Allgood, William Frawley, Spring Byington, George Chandler, Helene Reynolds, Iris Adrian

KimEkberg
2018-06-04
äh, ändå en fånig film- med vissa fina undantagsscener. Tycker själva ramen på baren är rätt bra, speciellt själva gubbens skådespel när han är sminkad till gammal och pratar med konstig röst. Den är ju också ganska outright sexistisk, vilket ändå är ett lite udda inslag i Wellmans katalog. På tok för platt för att nå någonvart.
Tonti
2018-03-05
Känns att den är baserad på en pjäs men det är tidvis rolig screwball och trevligt att det blir lite spontan sång och dans ibland. Det som stör är mest att ju längre det går, desto mer trött blir man på ironin, även om det är fascinerande att se hur enorm distans de har till det sena tjugotalet bara femton år senare.
polski
2005-08-11
Var tydligen en av Stanley Kubricks abosluta favoritfilmer! (han uppgav det i en gammal intervju!)