3.2

Ruby Sparks

Calvin är en ung författare som nådde stor framgång tidigt i karriären men som nu kämpar med sitt författarskap ? liksom med sitt romantiska liv. Till slut gör han ändå ett genombrott när han skapar karaktären Ruby som lyckas inspirera honom. Men när Calvin en vecka senare stöter på Ruby i sin egen lägenhet inser han att han det förbluffande faktum att hans ord har förvandlats till en levande person.

Originaltitel Ruby Sparks
Regissör Jonathan Dayton, Valerie Faris
Manus Zoe Kazan
Genre Drama, Komedi, Romantik, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Paul Dano, Zoe Kazan, Chris Messina, Annette Bening, Antonio Banderas, Aasif Mandvi, Steve Coogan, Toni Trucks, Deborah Ann Woll, Elliott Gould, Alia Shawkat, Jane Anne Thomas, John F Beach, Eleanor Seigler

Skapad 2019-11-10 av rikirock
Calvin Weir - Fields (spelad av Paul Dano ) är en ensam man som har skrivit en bra bok som han i stort sätt lever på. Han har en torka som gör att han inte kan skriva något alls och han går till...   Läs mer »

amam
2022-12-08
Gillade den här, hur den vänder på manic pixie girl konceptet och hur annorlunda den är. Bra skådisar.
2017-12-29
Filmen som börjar som en ganska typiskt charmig romantisk komedi växer sig allt djupare och blir närmast en gravt obehaglig psykologisk thriller på vägen. Otroligt många bra poänger om relationer i allmänhet och konstnärliga, känsliga män och mpdgs i synnerhet. Sen tycker jag slutet kommer och förminskar eller själ fokus ifrån mycket av det jag tyckte var så fantastiskt. Den får bara en trea så länge men kan hända att jag höjer till en fyra om jag lyckas sätta allt filmen ger mig i ett sammanhang som lyfter.
Sundelicious
2015-08-02
Ogillar filmer som börjar i en genre och slutar i en annan. Den börjar som en komedi men efter filmens gång blir man bara mer och mer deprimerad och uttråkad.
Canomia
2015-03-27
Håller med radix_lecti men att huvudpersonen inte är sympatisk var nog iof meningen.
sawa
2015-02-15
Trevlig och mysig film!
radix_lecti
2015-01-17
Sick end... unsympathetic main character.
2015-01-17
Ska man gå efter filmtitlen och filmpostern så skulle man tro att detta var vilken tonårsromantisk komedi som helst. Detta är dock inte så och ett tecken på detta är att regissörerna till fina "Little Miss Sunshine" nu äntligen är tillbaka. Visst här finns romantik och humor men också fantasi och på samma gång en realism i det hela. Jag tyckte väldigt mycket om detta. Välskrivet, välregisserat och välspelat i en historia som säger något äkta om att leva i en kärleksrelation. Sevärd.
FelixPannkaka
2014-12-18
Fantastisk!
Gigi1943
2014-11-13
Somnade mot slutet så det finns nog anledning att försöka se om den, speciellt med tanle på alla ni andra som gett den så fina poäng! Ja, absolut, nu gjorde jag detta och visst var den bra, lite småtrevlig.
MsA
2014-08-17
Min nya favorit Paul Dano! Så jävla bra. Ja det är inte många filmer som får mig så engagerad nu för tiden! Mysig, spännande och jobbig...