Rudy

Ända sedan han var liten pojke har Rudy Ruettiger drömt om att få gå på Notre Dames universitet och spela amerikansk fotboll för deras lag 'Fighting Irish'. Men Rudys dröm är tyvärr inte realistisk eftersom hans betyg är otillräckliga och hans familj inte har råd med terminsavgifterna. Men tack vare den sympatiske prästen Cavanugh, får Rudy en plats på det mera närbelägna skolan 'Holy Cross' för att kunna förbättra sina betyg och för att sedan kunna byta till sig en plats vid Notre Dames universitet. Baserad på en verklig historia om Rudy Ruettiger.

Originaltitel Rudy
Regissör David Anspaugh
Manus Angelo Pizzo
Genre Drama, 90-tal, Biografi
Skådespelare Sean Astin, Jon Favreau, Ned Beatty, Mary Ann Thebus, Scott Benjaminson, Robert Mohler, Charles S Dutton, Greta Lind, Robert Prosky, Jason Miller (I), Chelcie Ross, John Beasley, Ron Dean, Christopher Reed (I), Kevin C White, Vince Vaughn, Lili Taylor

Olof_Gronlund
2021-09-04
Funderade ett tag på om det skulle bli en stark trea eller svag fyra. Men en trea gör att den försvinner i mängden, så det får bli en svag fyra. När jag såg filmen visste jag inte ens att den var baserad på en verklig händelse, men man blir tagen av den. Skönt att se gamla filmer igen som bygger på dialoger och inte effekter. 90-talet levererar som vanligt.
DiMMUBoRGiR
2014-09-09
Tänk att sportfilmer är så vansinnigt fyllda av moralkakor... OK, nu är ju detta mer om stark vilja och att tro på sina drömmar, men ändå... Det blir puttinuttigt många gånger, men en mysig TV-filmskänsla som ändå håller viss nivå.
Lotso
2014-07-05
I sin helhet en väldigt bra film och i samma nivå som Hoosiers, jag kanske föredrar Hoosiers med någon enstaka hårstrå då den mixade mer komedi och gjorde det perfekt. Denna är mer straight forward drama, men en bra en sådan. Den är även baserad på en sann historia. Med de realistiska, sympatiska, intressanta och välskrivna karaktärerna med bra skådespeleri insatser gör detta till en av de bättre sportfilmerna som inte fokuserar på laget utan på karaktärens resa mot laget. Filmen lär oss också en fin läxa; Om du arbetar väldigt, väldigt hårt kan du och kommer säkert gå långt i livet. Kanske inte så långt som du drömde, men hårt arbete lönar sig fortfarande.
Hypostas
2014-03-29
En av de mest inspirerande filmer jag sett. Dessutom är jag väldigt svag för Sean Astin och jag tror att detta är hans bästa film efter Ringen-trilogin. Stark fyra; nära femman.
Dutch
2013-09-27
De gillar att göra sådana här framgångssagor och man stör ju sig hur smörigt allt är men allt efter hand kan man inte stå emot nån mer och till slut blir man lycklig.
ziferN
2012-12-04
Bra, välgjord, underhållande och väldigt emotionell film som även var väldigt inspirerande att kolla på. Skådespeleriet ifrån samtliga är helt klart bra och trovärdigt, men Sean Astin imponerar då han är en väldigt underskattad skådespelare, kolla te.x. på Sagan om Ringen-trilogin där han är suverän. Storyn är som sagt inspirerande och det är ett stort plus att den är baserad på en sann historia som var väldigt intressant att följa. Filmen fick mig även att bli väldigt emotionell under stora delar av filmen vilket resulterade att jag släppte en del tårar. Given fyra då jag verkligen gillade denna, och jag blev varm runt hjärtat.
Jormungandr
2012-10-16
Riktigt bra skådespeleri och mycket hjärta i denna fina skildring om en fattig dyslexisk kille med stora och för honom omöjliga drömmar. Man behöver inte gilla Amerikansk Fotboll för att uppskatta filmen. Obs, Mycket stråkar i slutet!
Cim-Inc
2010-04-25
Riktigt underbar film! Verklighets inspirerad dessutom, det gör att man får hopp även när det är som svårast!
Behring
2008-07-26
Wow det har e verkligen amerikansk film nar den e som bast! Chockfyllt slut som verkligen fick en att fa tarfyllda ogon. Jag alskar nar dom lagger pa passande musik ocksa som verkligen fyller en stamningsfull verkan. Inspirerande film, verkligen!
Bärgis
2006-12-18
Kan nån säga var man kan få tag på denna film? Jag har sökt med ljus å lykta, men jag kan inte hitta den! // desperat