2.1

Rum 213

Det är sommarlovet efter sexan. Elvira är 12 och ska åka på kollo men oroar sig för att inte få några kompisar. Rummet Elvira och hennes två rumskamrater Meja och Bea ska flytta in i har en vattenskada och de måste byta till rum 213, där ingen bott på sextio år. Snart börjar oförklarliga saker hända: Saker försvinner, Bea har läskiga mardrömmar och ibland vaknar de andra tjejerna av hennes skrik. När Meja tar foton på Elvira så ersätts Elvira av ett vitt sken. Ett brev med ålderdomlig handstil leder tjejerna till en gammal dam i ett nedgånget hus. Hon berättar att en flicka dog på kollot för sextio år sedan, och om en rödhårig flicka i vit klänning som sedan dess smyger runt i korridorerna på kollot.

Originaltitel Rum 213
Regissör Emelie Lindblom
Manus Martin Jern, Emil Larsson
Genre Äventyr, Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Wilma Lundgren, Ella Fogelström, Elena Hovsepyan, Pascal Andersson, Filip Laj, Arman Fanni, Paula Sundberg, Felicia Klang, Kasper Lund, Ian Strömberg, Anki Lidén, Lisette Pagler, Agnes Mikkeline Hansen, Maja Magnusson, Anders Blentare, Saga Gärde (röst)

Skapad 2019-12-09 av Stygga-Vargen
Det finns flera typer av skräck och det finns även skräck som riktar sig till olika målgrupper och jag är den typen av skräckfantast som gillar i princip allt i skräckväg, inklusive skräck so...   Läs mer »

Albion
2020-11-25
En fullt godkänd ungdomsspänning. Bra prestation av Wilma Lundgren i huvudrollen. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
2018-10-10
Jag gillar det mesta i skräckväg, inklusive skräck som riktar sig till en yngre publik. För att vara en svensk skräckis tycker jag faktiskt att Rum 213 är en bra och välgjord film. Inget mästerverk men den är lite kuslig och skådespelarna gör bra ifrån sig. Framtida kultklassiker. Svag 5:a.
2018-07-29
Jag såg om den med en flicka som ska fylla 10. Hon satt kvar och såg klart filmen, och konstaterade efteråt att den inte var så läskig.
LillaBlåaMus
2018-05-29
Jag hade nog blivit livrädd som 11-12-åring, men jag är lättskrämd. Tycker hon som spelade Elvira var bra. Minus för stereotyperna, men det hör väl nästan till genren.3-/2+.
Jamesa
2018-02-10
Ok barnfilm, "skräck" möjligen målgrupp 8-11 år. Slutet kan tyckas borde ha kunnat göras bättre.
ToddDowney
2017-08-05
Tråkig och händelselös med riktigt dåligt skådespel. Slutet var nog en förolämpning mot skräck som genre. Visst tillhör inte målgruppen men hade aldrig tyckt detta var läskigt.. Och skulle inte direkt säga att denna är från 11 år. Snarare 7 år.
starsky
2017-07-11
Säkert uppskattad av en yngre publik. Helt ok produktion men jag håller med det som andra uppmärksammat angående fåniga klichéer om killar och tjejer.
TheHorrorfan
2017-07-06
Oavsett om jag tillhör målgruppen eller ej, så hade jag inte tyckt att det här hade varit något vidare som yngre heller. Alldeles för dåligt skådespel, och handlingen svag. Se "Det Brinner" istället om man nu vill se "Barnskräck".
Urfbert
2017-04-23
Tillhör väl inte målgruppen men småmysig och lagom läskig för mig som drömmer mardrömmar annars, haha.
Caziopeia
2017-03-19
Själv tycker jag den är en tvåa men eftersom min 11-åring älskade den så får den väl en trea. Filmmusiken och fotot är bra. Historien ok. Lagom läskig och kul med en "skräckis för barn". Trist med de onödiga och stereotypa relationerna mellan tjejer och killar där det enda de pratar om är vem som är sötast / snyggast. Det tillförde inget till historien mer än normativt trams. Bra skrämseleffekter och lagom mystiskt för min ganska känsliga 11-åring. Medföljande 11-åring tyckte den skulle varit läskigare.