3.5

Rumble Fish

Den tonårige Rusty James bor i en liten amerikansk stad och driver mest runt med sitt gäng och söker slagsmål. Han har främst respekt med sig i egenskap av att vara lillebror till stadens verklige tuffing, Motorcycle Boy, vars rykte bland de yngre har närmast mytiska proportioner.

Originaltitel Rumble Fish
Regissör Francis Ford Coppola
Manus Francis Ford Coppola, S E Hinton
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Matt Dillon, Mickey Rourke, Diane Lane, Dennis Hopper, Vincent Spano, Nicolas Cage, Chris Penn, Laurence Fishburne, Diana Scarwid, William Smith, Michael Higgins, Tom Waits, Glenn Withrow, Sofia Coppola, Gian-Carlo Coppola
Betygsantal 2037

Skapad 2019-11-10 av Orvar_Säfström
Coppola -du tänker \"Gudfadernserien\" och \"Apocalypse now.\" Men har han mer att bjuda på? Har han verkligen gjort något bra sedan Apocalypse now? Svaret är ja, svaret är Rumble Fish. Rusty Ja...   Läs mer »

andmoreagain
2020-07-24
Stilistisk, snygg och roligt att se så många namnkunniga skådisar i yngre fasader än man är van vid. Förmodligen ännu bättre nu när jag sett om filmen men den når ändå inte upp till en fyra. En anledning kan vara att grundstoryn faktiskt inte är så spännande.
HerrNenne
2017-07-23
Tyckte den började rätt segt. Sen såg jag resten av filmen och tyckte att början var det bästa. "Motorcycle Boy".
Roswall
2017-03-27
"Don't box me in", rumble fish, jag vet inte hur mycket jag köper tanken. Delvis såklart, samhället och städerna kan vara trånga, och det finns mer att leva för än vad de erbjuder. Mysigt snygg men också klart begränsad.
Starkbröl
2017-01-05
Var kommer alla höga betyg ifrån? Och rekommenderad fyra för mig. Det här är ju supertöntig, pretentiös skit, verkligen en illustration av "style over substance". I svartvitt. Helt plågsamt parodiskt, en konstlad attityd påmålad med roller av en blind, men bra filmat, fotot och Diane Lane är helt klart det bästa med filmen och räddar den från ettan. The Outsiders är en mycket bättre film på alla sätt.
Ful_fisk
2016-03-06
Till en början blir man alldeles hänförd. Galet snyggt och fängslande. Sedan tappar filmen fokus och det känns som att det driver på väldigt länge utan någon egentlig story. Det är synd, jag trodde verkligen till en början att jag skulle få något som var minst lika bra som syskonfilmen The Outsiders. Nu blev det inte så, men det är tveklöst en sevärd pendang till den filmen och definitivt en säregen och intressant film.
Mortiis
2015-09-10
(Rek 4) Nej, det här var inget för mig. Känns som att Coppola försökte alldeles för hårt med att göra något unikt men i slutändan blev det verkligen inte bra. Dåligt skådespeleri, larvigt manus och märklig regi.
ASSFACE
2015-03-20
Tyckte mycket om Dillon och Rourke. Extra plus för tom waits och Dennis hoppers biroller. Dock var ljudet på ej rätt synkat så blev smått galen. Stark första timmen, dock sänks betyget mot slutet. 3
JPerlie
2014-09-10
Ovanstående givna treor har redan sagt precis vad jag själv tänkte. En snygg och ytligt sett välgjort film. Jag känner att det ligger ett djupare budskap där någonstans men jag tappade fokus ju längre in i filmen jag kom. Första halvan var underhållande men sen kändes den menlös och intetsägande. Filmen hade massa att bygga på men för mig levererade den inte tillräckligt. Jag vill ge den en trea men jag kan bara inte. Kanske när jag smält den lite...
lyssander
2014-06-27
En larvig pretto-film som åldrats illa. Francis Ford Coppola tog sig vatten över huvudet här. Förmodligen berusad av succén med Gudfadern. Nej, detta funkar inte. Och Mickey Rourke har aldrig varit cool. Hur mycket han än försöker.
myslas
2014-02-08
Riktigt snygg och helt klart underhållande, men något större bestående intryck ger ju historien inte.