3.4

Runaway Train

Två fångar rymmer från fängelset i Stonehaven. De jagas av vaktchefen Ranken som snart är dem på spåren. Rymlingarna stjäl ett tåg, men bromsarna förstörs och tåget dånar fram mot utplåning genom ett iskallt Alaska. Baserad på ett manus av Akira Kurosawa.

Originaltitel Runaway Train
Regissör Andrej Konchalovskij
Manus Paul Zindel, Djordje Milicevic, Edward Bunker
Genre Drama, Action, Thriller, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Jon Voight, Rebecca De Mornay, Eric Roberts, John P Ryan, Kenneth McMillan, Stacey Pickren, Walter Wyatt, Edward Bunker
Betygsantal 2078

Skapad 2019-10-31 av Mat1az
Mitt bland Alaskas frostbitna bergstoppar ligger högsäkerhetsfängelset Stonehaven. Ett fängelse den ökända kassaskåpssprängaren Oscar ”Manny” Manheim (Jon Voight) bestämt sig att rymma fr...   Läs mer »

Skapad 2019-10-31 av ray
Nu för tiden görs det en hel del machofilmer, med varken intelligenta manus eller vettiga skådespelare. Tar man en titt bakåt i tiden kan man dock hitta en del guldkorn. Detta är definitivt en ut...   Läs mer »

thebully
2018-09-25
Jag backar The Cannon Group till 100%
jaffa
2018-04-27
En riktig klassiker. En ovanlig berättelse och ett fantastiskt skådespeleri, Jon Voight är helt suverän. En filosofisk film som handlar om livet. Vinna eller förlora vad är skillnaden.
StaffanE71
2017-12-23
Existentiell actionfilm. Ovanlig. Visst, den har några år på nacken, men den håller. Klar 4'a.
Kimchi
2017-04-02
Ruggigt bra!
emilstjernholm
2017-01-22
Ingredienser som snö, tåg och fängelset gör det nästan svårt att misslyckas. Fantastiskt filmfoto och väldigt närgånget. Däremot kan jag nog också känna att Voight är något teatralisk, åtminstone sista halvtimmen.
triakel
2015-10-11
Bra skådespel. Av alla involverade.
DanjelFalck
2015-03-07
Voight och Roberts har aldrig varit bättre.
MrBlonde
2014-01-29
Besvikelse. Voight och Roberts spelar över å det grövsta och överlag en rätt tunn story.
ClintanTheKing
2013-12-15
Otroligt bra! Helt enkelt en toppfilm med toppskådespel. Jon Voight har gjort många bra roller men frågan är om inte denna tillhör de vassare. Tycker han är otroligt bra och trovärdig i sin roll. Eric Roberts är jag helt övertygad om att jag aldrig sett bättre. Båda dessa gör denna film (tillsammans med andra flera bra prestationer) till något alldeles extra. Den känns som Deliverance, så egen på något oförklarligt sätt. Dessutom en passande film att se i dessa vintertider.
Mat1az
2013-09-12
Här finns en rå och skitig realism som saknar motstycke i många av dagens actionpackade thrillers. Här är det manus och skådespel som är styrkan, inte dyra specialeffekter. Här är spänningen näst intill konstant, fotot och kameraarbetet helt strålande och skådespelet likaså. Slutet lämnar en med en klump i halsen. Det här är riktigt bra.