3.2

Rurouni Kenshin

Alla har vi en eller två saker vi ångrar. Vissa har fler. Kenshin Himura är en av dem. Året är 1868 och efter att ha utplånat alla i sin väg som den skoningslöse lönnmördaren Hitokiri Battousai, försvinner han spårlöst. Tio år senare får vi se honom igen. Han har vandrat riket runt och försökt sona sina brott genom att hjälpa de hjälplösa, utan att skada, utan att döda. Sitt ökända svärd har han bytt ut mot ett med den vassa eggen vänd åt fel håll. Nu dras han in i en ödesdiger röra och tvingas möta både sin historia och sin framtid i ett slag.

Originaltitel Rurôni Kenshin: Meiji kenkaku roman tan
Alternativ titel Samurai X: The Beginning
Regissör Keishi Ohtomo
Manus Kiyomi Fujii, Keishi Ohtomo
Genre Action, Drama, 2010-tal
Skådespelare Teruyuki Kagawa, Kôji Kikkawa, Yû Aoi, Eiji Okuda, Yôsuke Eguchi, Munetaka Aoki, Takeru Satoh, Emi Takei, Gou Ayano, Genki Sudo, Taketo Tanaka

HerrNenne
2019-01-06
Generisk men stabil samurajfilm.
Zebulonm
2018-07-08
helt okey samuraiaction.
BrutusBeefcake
2016-04-20
Trevligt äventyr och välgjord live action av animen. Blir inte alls så där löjligt som det lätt kan bli. Men låten i eftertexterna borde fan slopats. Finna inget som drar ned stämningen lika mycket som en dålig collegerock låt. (8+/15)
S_Griffon
2014-06-09
Snyggt gjord. Mycket bra historia.
jingoo
2014-04-12
Efter en omtitt höjer jag betyget. Visst har filmen sina svagheter (ganska mjäkiga kvinnoroller som ska motivera hjälten), men den har många styrkor, särskilt för mig som är lite anime-skadad. Välkoreograferade strider, snyggt fotad & klippt och en väldigt detaljerad kostym & rekvisita som är så pittoresk att det höjer tecknad serie-känslan. Cool skurk, väldigt gulligt love interest och världens mysigaste dojo? Och slutscenen får mitt sentimentala manga-hjärta att hoppa till.
jingoo
2014-04-05
Snygg action och ibland en väldigt skön stämning. Första halvan när det hela etableras är riktigt, riktigt bra men sedan blir det tyvärr lite väl enkelspårigt och luften går ur filmen. Lite tråkigt också med typiska stereotyper där den ena ska rädda, skydda eller agera samvete åt den andra.
foppa99
2013-12-29
alldeles för modern o hipp i stilen för mig o klippningen e helt hysterisk i 1a halvan: som en MTV-regissör som går på E o har hybris x 13213. men ändå e filmen underhållande o har ett ganska högt action-underhållningsvärde
origC-J
2013-10-07
Filmens största behållning: många snygga stridsscener. Här finns i grunden en intressant berättelse, men det märks att den är baserad på en förlaga och man har både försökt stoppa in lite för mycket och inte fått med allt, särskilt i vissa karaktärsskildringar. Sen är den alldeles för lång, även om den bara är strax över två timmar.
erik.p
2013-09-06
Suck. Jag vill ju gilla det här, men det går inte riktigt. Det känns som om jag kollar på Twilight på japanska. Visst det är baserat på en manga serie, men måste det vara så himla endimensionellt? Fina fajtscener (som dra ut mot evigheten), men annars inget riktigt bra.
joakimfischer
2013-01-27
Somnade till lite under filmen. Har inte sett animen så kan ha påverkat, men jag tyckte alla karaktärer blev lite endimensionära och sterotypa. Tycker de flesta asiatiska krigsfilmerna lider av detta tyvärr. Däremot väldigt snygga miljöer.