3.6

Rush

Formel 1-förarna James Hunt och Niki Lauda är bittra rivaler både på och utanför banan. Under tävlingssäsongen 1976 är båda villiga att riskera allt för att bli världsmästare.

Originaltitel Rush
Regissör Ron Howard
Manus Peter Morgan (I)
Genre Action, Biografi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Chris Hemsworth, Daniel Brühl, Olivia Wilde, Alexandra Maria Lara, Pierfrancesco Favino, David Calder, Natalie Dormer, Stephen Mangan, Christian McKay, Alistair Petrie, Julian Rhind-Tutt, Colin Stinton, Ilario Calvo, Jamie de Courcey, Patrick Baladi

Skapad 2019-11-10 av kalis89
En fartfylld film av den tvåfaldigt Oscarsbelönade Ron Howard i spetsen, baserad på formel 1 förarna Niki Lauda och James Hunts eviga kamp mot varandra. En kamp som höll på att nästan kosta Lau...   Läs mer »

ekback
2019-06-21
Racingsekvenserna var inte speciellt imponerande. Bra ljud stundtals och kul att höra/se rivaliteten mellan Niki och Hunt samt resten runt om kring i racing cirkusen. Men tyvärr inte lika bra film som jag hade hoppats. RIP båda två nu tyvärr.
Xtro
2019-06-14
Dampig kamera som aldrig dröjer längre än 3 sekunder någonstans. Jag gillade inte The Dark Knight av samma anledning.
RustyFilm
2019-05-20
Mitt dåliga minne och lite brist på bilracing intresse gör att det här blir spännande ända in på slutet. Huvudpersoner är Niki Lauda (Daniel Brühl) och James Hunt (Chris Hemsworth). Två helt olika personligheter, det gäller det mesta utom att ratta bil. Regissör Ronald Howard målar ut detaljer och stämningar på ett härligt sätt. Härligt är också fotot och skådisarbetet när det gäller huvudrollerna.
BrutusBeefcake
2017-12-12
Varken intresserad av F1 eller bilar men presentationen av den här filmen gjorde det här jävligt spännande in i sista minuten, fantastiska rollprestationer från Brühl och Hemsworth gör inte saken sämre heller. Guld! (11+/15)
2017-10-24
Ghostface
2017-02-23
Oavsett intresse för motorsport är detta en bra och välspelad film som hade engagerat i vilket ämne som helst på grund av själva berättelsen
StureStenhög
2016-09-04
Jag var länge lite tveksam till den här, den testosteronstinna machokulturen som vi får oss en rejäl dos av finner jag bara enerverande, och det fanns inte direkt något i den här världen som fångade mitt intresse. Men med tiden kommer vi närmare karaktärerna, de visar upp alltmer mänskliga drag, och man börjar förstå varför de är som de är. Filmen spelar också på rivaliteten, den ömsesidiga respekten och den totalt motsatta inställningen till livet och sporten hos de båda kombattanterna på ett skickligt sätt. Det faktum att jag är helt ointresserad av motorsport blev dessutom en fördel i den meningen att det blev riktigt spännande när jag inte alls visste hur det skulle gå. Så till slut fick jag närmast motvilligt acceptera att den här var en ganska bra film ändå
Donedon
2016-04-11
Häftig
AmyTatti
2016-02-15
Tycker det är en bra historia. Den har det mesta av spänning, humor och bra berättartempo.
AjaxSwan
2016-01-24
Kvalitetsfilm. Snygg, välspelad och välgjord. Brühl är riktigt bra i en duktig cast. 4:a (8/10)