2.8

Rush Hour

När den kinesiske diplomatens dotter kidnappas i Los Angeles finns bara en man att kontakta; stenhårde Hong Kong-snuten Lee. FBI känner sig lurad på konfekten och beslutar att röja Lee ur vägen. De kopplar därför ihop honom med specialagent Carter som har västvärldens snabbaste käft. På detta vis hoppas man få den tystlåtne Lee att åka hem igen... Istället skapar man ett exploderande radarpar som sopar rent bland både FBI, kidnappare och Los Angeles poliskår.

Originaltitel Rush Hour
Regissör Brett Ratner
Manus Ross LaManna, Jim Kouf
Genre Komedi, Action, Thriller, 90-tal
Skådespelare Jackie Chan, Chris Tucker, Tom Wilkinson, Philip Baker Hall, Ken Leung, Julia Hsu, Clifton Powell, Michael Chow, Chris Penn, Rex Linn, Mark Rolston, Elizabeth Peña, John Hawkes, Tzi Ma

Skapad 2019-11-01 av T-1000
\" 48 hours\", \" Dödligt Vapen\" är bara några så kallade radarparfilmer. Nu kommer ytterligligare en till med Honkonglegenden Jacki Chan och Clownpajasen Chris Tucker i spetsen. När dottern ti...   Läs mer »

amotherscrime
2017-12-11
Genomuselt koncept som räddas upp utav en hysteriskt rolig kombination i Tucker och Chan.
wasteoftime
2016-04-16
Buddy-cop-filmer har aldrig varit något jag riktigt har förstått mig på varför folk uppskattar. Och när den här, även om den i alla fall försöker göra en ny tagning på konceptet går all in med Chris Tucker och Jackie Chan som radarpar så blir det... Ja, inte en förbättring i alla fall - tyvärr. Jackie Chan är ju i sina bästa stunder fantastisk, och hans stunts och fysiska akrobatkonster är fantastiska, i övrigt ger inte filmen mycket att gilla. Det är aldrig ett bra tecken när take-out-reelen som rullar i eftertexten efter filmen är det bästa i hela filmen. Den har sina stunder, då mest i Jackie Chans action-scener, men det hjälper inte. 0,1 på SH-skalan.
Fläskkäft
2016-02-14
Småkul actionkomedi från nittiotalet med högt tempo och 90 minuter är precis lagom. Tucker och Chan funkar bra ihop, den ene rapp i käften den andre bjuder på roliga slagsmål med spektakulära stunts. Historien i sig är mindre viktig då det främst handlar om att de båda i huvudrollen ska hamna i roliga situationer. Svag trea!
Jopparn
2015-08-21
Svag trea. Chris fruktansvärt irriterande karaktär drar tyvärr ned en trevlig upplevelse.
Albion
2015-07-20
Lite kul saker men mest skrikigt och för dåligt helt enkelt. Betyget blir en 2;a.
Dutch
2015-01-22
Gapig underhållning!
Supernaut
2014-11-20
Godkänt med inte speciell actionkomedi.
2014-10-29
Här paras Jackie Chan och Chris Tucker ihop som omaka par. En kul, lättsam actionkomedi som inte strävar mot något annat än att bara vara så underhållande som möjligt. Till mesta del lyckas den med det.
StureStenhög
2014-04-20
En gammal favorit från ungdomens glada dagar, men som väntat höll den inte riktigt samma klass idag. Det är dock fortfarande bra underhållning, utan tvekan. Filmen lever i princip helt och hållet på att Tucker och Chan är ett väldigt bra radarpar, det är roliga var och en för sig, och de blir ännu roligare tillsammans. Allt funkar emellertid inte, ibland känns det lite för krystat, men det är klart fler träffar än missar. Vill man bara ha sig en rejäl åktur i 90-talsstil, så är det här helt enkelt ett alldeles utmärkt val
mammene
2014-04-19
När man blir bjuden på sådan här underhållning som bjuder både på skratt och spänning så går det inte annat än att premiera det. Vilket par Jackie Chan och Chris Tucker är, obeskrivbart!