2.8

Rush Hour

När den kinesiske diplomatens dotter kidnappas i Los Angeles finns bara en man att kontakta; stenhårde Hong Kong-snuten Lee. FBI känner sig lurad på konfekten och beslutar att röja Lee ur vägen. De kopplar därför ihop honom med specialagent Carter som har västvärldens snabbaste käft. På detta vis hoppas man få den tystlåtne Lee att åka hem igen... Istället skapar man ett exploderande radarpar som sopar rent bland både FBI, kidnappare och Los Angeles poliskår.

Originaltitel Rush Hour
Regissör Brett Ratner
Manus Ross LaManna, Jim Kouf
Genre Komedi, Action, Thriller, 90-tal
Skådespelare Jackie Chan, Chris Tucker, Tom Wilkinson, Philip Baker Hall, Ken Leung, Julia Hsu, Clifton Powell, Michael Chow, Chris Penn, Rex Linn, Mark Rolston, Elizabeth Peña, John Hawkes, Tzi Ma

Skapad 2019-11-01 av T-1000
\" 48 hours\", \" Dödligt Vapen\" är bara några så kallade radarparfilmer. Nu kommer ytterligligare en till med Honkonglegenden Jacki Chan och Clownpajasen Chris Tucker i spetsen. När dottern ti...   Läs mer »

karlmats
2021-03-31
En sann popcornrulle om det nånsin existerat en sådan genre. Eftersom det inte finns några som helst andra ambitioner än att skapa en go stund så blir det också så man får bedöma filmen som helhet. 90-talsfaktorn är jättehög, Chris Tucker är lagom irriterande, Jackie Chans lite mer tafatta stil passar bra som motpol och alla runt omkring är precis så som man kan förvänta sig från halvinkompetenta FBI-agenter till kinopsbaddingarnas usla pistolsikten. Humorn håller lite blandad nivå men en hel del fungerar, actionscenerna är vassa och allt spelar ut precis som man hade tänkt sig. Det hade lätt kunnat bli en standard-2a av detta, men jag tycker att det höjer sig över mängden och underhållningsvärdet är tillräckligt starkt för stunden för att jag ska behålla min gamla 3a från ungdomens glada dagar, en tid då jag var än mer entusistisk till såna här filmer. Den är inte jättestark, men det är kul att kunna ge ut den ändå (2004-08-10).
amotherscrime
2017-12-11
Genomuselt koncept som räddas upp utav en hysteriskt rolig kombination i Tucker och Chan.
wasteoftime
2016-04-16
Buddy-cop-filmer har aldrig varit något jag riktigt har förstått mig på varför folk uppskattar. Och när den här, även om den i alla fall försöker göra en ny tagning på konceptet går all in med Chris Tucker och Jackie Chan som radarpar så blir det... Ja, inte en förbättring i alla fall - tyvärr. Jackie Chan är ju i sina bästa stunder fantastisk, och hans stunts och fysiska akrobatkonster är fantastiska, i övrigt ger inte filmen mycket att gilla. Det är aldrig ett bra tecken när take-out-reelen som rullar i eftertexten efter filmen är det bästa i hela filmen. Den har sina stunder, då mest i Jackie Chans action-scener, men det hjälper inte. 0,1 på SH-skalan.
Fläskkäft
2016-02-14
Småkul actionkomedi från nittiotalet med högt tempo och 90 minuter är precis lagom. Tucker och Chan funkar bra ihop, den ene rapp i käften den andre bjuder på roliga slagsmål med spektakulära stunts. Historien i sig är mindre viktig då det främst handlar om att de båda i huvudrollen ska hamna i roliga situationer. Svag trea!
Jopparn
2015-08-21
Svag trea. Chris fruktansvärt irriterande karaktär drar tyvärr ned en trevlig upplevelse.
Albion
2015-07-20
Lite kul saker men mest skrikigt och för dåligt helt enkelt. Betyget blir en 2;a.
Dutch
2015-01-22
Gapig underhållning!
Supernaut
2014-11-20
Godkänt med inte speciell actionkomedi.
2014-10-29
Här paras Jackie Chan och Chris Tucker ihop som omaka par. En kul, lättsam actionkomedi som inte strävar mot något annat än att bara vara så underhållande som möjligt. Till mesta del lyckas den med det.
StureStenhög
2014-04-20
En gammal favorit från ungdomens glada dagar, men som väntat höll den inte riktigt samma klass idag. Det är dock fortfarande bra underhållning, utan tvekan. Filmen lever i princip helt och hållet på att Tucker och Chan är ett väldigt bra radarpar, det är roliga var och en för sig, och de blir ännu roligare tillsammans. Allt funkar emellertid inte, ibland känns det lite för krystat, men det är klart fler träffar än missar. Vill man bara ha sig en rejäl åktur i 90-talsstil, så är det här helt enkelt ett alldeles utmärkt val