2.5

Rustin

Bayard Rustin är homosexuell och aktiv inom civilrättsrörelsen på 1960-talet. Han planerar att hålla i en stor demonstration i Washington DC.

Originaltitel Rustin
Regissör George C Wolfe
Manus Julian Breece, Dustin Lance Black
Genre Drama, Biografi
Skådespelare Colman Domingo, Chris Rock, Glynn Turman, Aml Ameen, Gus Halper, Johnny Ramey, CCH Pounder, Michael Potts, Audra McDonald, Jeffrey Wright

djonipony
2024-03-12
2.5. Halvdan. Såklart välment men som mycket annat som kommer nu så verkar inte kvalitén vara det viktigaste, man hoppas att det ska räcka att göra en film om svartas utsatthet och då ska det automatiskt bli en klassiker. Fast alla vet att det inte funkar så, vilket också syns på IMDb-betyget 6.5. Känslan är lite TV-film, inte minst med Chris Rock i någon silversprayad frilla och vad som ser ut som en lösmustasch. Fick pliktskyldigt - såklart - en Oscarnominering, vilket är rätt så...gäsp. Han är helt okej, men det är ju inte elektriskt.
Olof_Gronlund
2024-02-14
Fint att belysa denna man, och är ju en film med ett starkt budskap. Tycker dock inte man engagerar sig i filmen och Colman Domingo gör en insats som lämnar mig ganska oberörd med. Att han är nominerad till bästa manliga är ju enbart pga de nya PK-reglerna, kan se 100 andra personer som hade gjort en bättre prestation i den rollen. Nä, en film jag kommer glömma, men jag flög rakt in på Wikipedia och läste om Rustin och storyn iaf.