Ryans dotter

Första världskrigets Irland. En kvinna och en engelsk officer lever tillsynes helt avskilt från allt vad krig heter. Fram tills något oförutsett inträffar.

Originaltitel Ryan's Daughter
Regissör David Lean
Manus Robert Bolt
Genre Drama, Romantik, 70-tal
Skådespelare Sarah Miles, Barry Foster, Leo McKern, Trevor Howard, John Mills, Christopher Jones, Robert Mitchum, Marie Kean

goeran
2016-01-30
När jag nu (efter många år) ser om filmen har jag inte funnit anledning att ändra mitt betyg. Visserligen medverkar många duktiga skådespelare och det är en vacker film men själva storyn är rätt svag och alltför fylld av klichéer och schabloner; det är synd för det kunde ha blivit en storartad film. Men filmen är definitivt värd att se (och säkert mer än en gång) för man blir inte uttråkad oaktad filmens längd.
precineadd
2012-08-14
så förbannat jävla underskattad film. poetisk, suggestiv, konstig, full av osympatiska karaktärer vars liv är meningslösa i kontrast till naturen och känslolivet. eventuellt är filmen misslyckad, om lean tänkt sig en traditionell romantisk berättelse, men än sen - bilderna är karga, filmen måste alltså förstås kargt. som en bitter film är den snudd på mästerlig.
Gigi1943
2012-04-16
Jag skall vara snäll - trots att jag höll på att somna under denna lååånga film - och det är för John Mills skull, vilken superskådespelare han är, oau! En svag trea alltså
Sznax
2012-03-21
Inte något fiasko men ett misslyckande från Lean. Hans kraftfulla regi lyser igenom ganska ofta och fotot är oftast alldeles bedårande. Men manuset är riktigt uselt. Sättet som storyn behandlas, de oerhört karikatyrartade karaktärerna och det banala sätt som England-Irland konflikten behandlas är riktigt pinsamt. Är det verkligen en seriös film det här? Musiken säger verkligen motsatsen. Betyg 4.8
Ninonette
2010-08-07
Fantastiskt vackra scener.

2010-08-05
Det stod mellom 3 eller 4, den får en svak firer på grund av skådespeleriet til John Mills.
thefox
2009-04-17
Ja, en av Leans svagare, men starkare än The sound barrier.
Hangaround
2008-07-27
En fantastisk prestation i kameraonani i Leans största misslyckande. Haltande manus och fullständigt överdådig musik skapar dissonans i vad som annars kunde varit en storskalig romantisk opera.
Promvisat
2007-04-18
Riktigt bra!
Amilah
2006-02-16
en välgjord film om en kvinna som trasslar till sitt äktenskap. hade varit småtrist ifall den inte utspelat sig i det ockuperade irland. jag lägger sällan märke till skådespelarprestationer, men i denna är de riktigt bra. filmbeskrivningen här är något märklig.