3.5

Ryktet

En flickskola råkar ut för en skandal då en av flickorna sprider ett rykte om att två av lärarinnorna är lesbiska...

Originaltitel The Children's Hour
Regissör William Wyler
Manus John Michael Hayes, Lillian Hellman
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare James Garner, Shirley MacLaine, Audrey Hepburn, Veronica Cartwright, Miriam Hopkins, Fay Bainter, Karen Balkin

eriqk
2016-10-11
lite synd att man inte fick se förtalsrättegången
andybrando
2016-10-03
En originell version av Hellmans pjäs som skarpt och klarögt behandlar dess tema på ett tydligt sätt. En film med sinne för detaljer och med personer som aldrig känns som klichéer. Utmärkt regi av Wyler och perfekta roller för MacLaine och Hepburn.
39steps
2013-08-12
Välskrivet drama med en obehaglig thrillerliknande känsla i vissa scener. Den där obehagliga utsattheten som Karen och Martha råkar utför känner även jag som tittar. Den väcker många känslor och inbjuder till intressanta diskussioner, borde visas i skolor, i ex gymnasieklasser. Hepburn och Garner är bra bägge två men MacLaines tolkning är den starkaste. Hon är rakt igenom trovärdig, hennes utspel är ganska nedtonade och blir därför aldrig överspel. Utan tvekan en av hennes starkaste rolltolkningar. Filmen är värd att se bara för hennes del.
origC-J
2013-05-05
Kompetent gjord, med gedigna insatser (förutom den något melodramatiska sluttampen), men alltför mycket i handlingen känns igen från andra filmer och men det är rätt mycket som känns föråldrat.
Sznax
2013-04-14
Wyler fortsätter att göra riktigt bra film. MacLaine spelar på alla cylindrar och överglänser alla. Både Garner och Hepburn gör sitt bästa men är kanske inte helt rätt castade (hade gärna sett någon annan). Manuset är väldigt välskrivet och känns aldrig överdrivet. En bra pjäsadaption, då det aldrig blir för mycket pjäs men andan finns kvar där. Betyg 7.7
Snåm
2012-10-03
Första halvan var ju helt värdelös (usla barnskådespelare och väl uppenbar självcensur), men när det blev tungt och sorgligt blev det väldigt bra. Maclane och Hepburn spelar väldigt bra tillsammans.
2012-03-07
Audrey är snygg och barnet är elakt, men sextio avslutande minuters Hollywoodstråksdränkt sirapsgrina är mer än vad jag står ut med. (5-/15)
sirkurt
2012-02-14
Välgjord men ganska tråkig också med väldigt lite handling egentligen, känns mer som en 40-talsfilm än 60-tal, karaktärerna är också rätt platta.
OneFlewOver
2012-01-10
Oj! Väldigt stark film och ett vågat ämne för tiden. MacLaine och Hepburn är båda skitbra.
Mini
2008-09-07
usch vad jag vill slå den där lögnaktiga ungjäveln