2.6

Rymdens vampyrer

De kommer tillbaks från en komet med vampyrer från yttre rymden, vampyrerna tar över hela London. De enda som finns kvar är dom brittiska myndigheterna som försöker fånga en vacker flicka som verkar ansvarig för det hela.

Originaltitel Lifeforce
Regissör Tobe Hooper
Manus Dan O\'Bannon, Don Jakoby
Genre Skräck, Science Fiction, Thriller, 80-tal
Skådespelare Steve Railsback, Patrick Stewart, Peter Firth, Frank Finlay, Mathilda May, Michael Gothard, Aubrey Morris, Nancy Paul

Solidus
2019-08-03
Jag undrar hur den här filmen kunde gått förbi mig så länge, men tack vare internet och filmnördar har jag nu äntligen fått ta del av LIFEFORCE, en film som satsar 100% underhållning och lyckas med bravur leverera detta. Filmbolaget Cannon ger Tobe Hooper fria tyglar som regissör och Hooper har lyckats regissera en galen sci-fi film som tar sig själv på allvar. Det är välgjorda effekter, uppfriskande twist på vampyrtemat och härligt brittiskt. Man kan inte heller låta bli att nämna Mathilda May som en vacker och naken vampyr/alien-kvinna. Om man bortser hennes perfektion kroppsligt sett, så lyckas hon även leverera en stabil insats i hennes debutroll. Snyggt, galet, underhållande och påkostat. Stor tumme upp till LIFEFORCE,en unik film!
martineden
2019-08-03
Jag måste säga att jag överraskas och imponeras oerhört av denna något bortglömda pärla från 1985! Dels är manuset väldigt välkonstruerat både i avseende på själva intrigen, men också hur man väljer att ge vampyrtemat en snurr. Jag kan medge att jag inte är något jättefan av Hooper som regissör men här är utförandet fläckfritt! Mycket fina skådespelarinsatser och jag tycker att karaktärerna känns fint mejslade och sympatiska. Effekterna är underbara och scenografi samt ljussättning är riktigt fint och supplementerar berättelsen på ett effektfullt sätt. Man lyckas här kombinera vampyrer, science fiction och zombieapokalyps på ett lysande och engagerande sätt! Jag är lyriskt! Snudd på mästerverk!!! 4+/5-
stgurgel
2018-08-24
En film som förtjänar att vara mer hajpad och omtalad. Naken flicka från rymdenskjuter blixtar och suger livskraft medan mycket brittiska herrar försöker hantera situationen. Underhållande specialeffekter förlåter ett mycket tveksamt inrett alienrymdskepp och en hel del overacting
DrJW
2017-06-05
En svag 3:a.
synthpopper
2017-01-26
Så överraskande bra! Verkligen underhållande, snyggt filmad. Bra effekter.
jingoo
2015-03-06
Håller med några föregående kommentarer: hur har jag missat den här? Riktigt bra film i klassisk scifi-genre. Påkostad, effektfull och härlig stämning. Tyvärr tycker jag den tappar lite mot slutet. Gjord på 80-talet, men känns ofta väldigt mer gammaldags, t ex de taffliga vakternas oförmåga att kunna konfrontera en naken kvinna.
Raimo_1985
2014-11-26
Stökigt men väldigt snyggt och påhittigt av Tobe Hooper.
isecore
2014-11-01
Oj, vilket äventyr i ost från 80-talet. Börjar lovande och sen börjar man undra hur mycket kokain som var involverat i skapandet av filmen. Imponerande effekter och filmen dryper av våldsam sexualitet, men detta kan inte hjälpa upp att det är en enormt knasig handling som bärs fram av uselt skådespeleri.
CultOfZenith
2014-10-28
Alltså, det är ju ett genidrag att helt förbehållslöst förena generisk science-fiction med dödstrött vampyrmytologi, för resultatet är så pastischartat att det nästan känns självmedvetet. Bilderna på förstenade flygödlor i det grönskimrande innanmätet av världens mest ologiska rymdskepp är skitfina, synd bara att resten av filmen består av kalkonig dialog om livskraft, hypnos och telepati.
Toxx
2014-09-27
Exakt det föregående talare sa. Ord för ord faktiskt...