2.2

Rymdinvasion i Lappland

Ett ufo slår ner i ett vintrigt Lappland. Forskare drar norrut till Riksjärvi för att utreda. En ung kvinna kidnappas av ett stort hårigt monster med huggtänder. Samtidigt övervakar utomjordingar händelseutvecklingen. Odjuret anfaller samer och vetenskapsmän, som går till motattack med facklor och spjut.

Originaltitel Rymdinvasion i Lappland
Alternativ titel Terror in the Midnight Sun, Invasion of the Animal People, Space Invasion from Lapland
Regissör Virgil W Vogel
Manus Robert M Fresco, Arthur C Pierce
Genre Science Fiction, Skräck, 50-tal
Skådespelare Åke Grönberg, Brita Borg, Gösta Prüzelius, Robert Burton, Sten Gester, Bengt Blomgren, Barbara Wilson, Lars Åhrén, John Carradine (röst)

Skapad 2019-12-05 av Stygga-Vargen
År 1959 kom Rymdinvasion i Lappland, en svensk-amerikansk produktion som jag anser vara ganska underskattad - jag har läst kommentarer och recensioner av filmen här och var och de flesta verkar var...   Läs mer »

Skapad 2019-10-29 av von_fantasy
Svensk kult-B när den är som bäst. Filmen börjar med att en golfboll krashlandar någonstans i närheten av Riksjärvi, Lappland. En av de första dialogerna går i stil med \"Who are you?\" \"I'm...   Läs mer »

AndersAxelsso
2019-01-09
Ja...vad ska jag säga...jag kommer hur som helst att minnas denna rulle längre än många nutida filmer. Gillade den mitt i all sin ogenomarbetade knasighet!
Knasiga-Lasse
2018-04-06
wtf?
2018-01-07
He, he, he , en svensk dålig klassiker, men dock en klassiker!!!
Starkbröl
2017-09-13
Alltså det här är en skidfilm (inte skitfilm) med några inkastade 50-talsmonsterinslag, typ. Inte alls en kalkon, om inte alla filmer av den här typen från den här tiden är kalkoner. Förvånansvärt bra effekter. Förvånansvärt kvalitativ totalt sett. Förvånansvärt amerikansk, det svenska är bara med som exotisk touch. Lappar som flyr i panik! Helt omotiverad enminuts duschscen med riktig heting för att höja intresset! Stort hårigt grismonster (manbearpig?)! Lagom lång! Ingen egentlig story (vad vill utomjordingarna? Vad vill grismonstret?)! Upplösningen stökas över på fyra minuter, vilket inkluderar att köra början baklänges. What's not to like? Griskult!

2017-05-21
Om man bortser från lite bristande logik och att en del saker kunde ha gjorts lite bättre så är det här ändå en sann kultklassiker.
2017-01-24
Varför klassas det här som en kalkonfilm? Efter att ha läst kommentarer om denna film här och var på nätet så förväntade jag mig en riktig skitfilm men jag bestämde mig för att se den ändå och det är jag glad att jag gjorde för det här är faktiskt en väldigt bra, välgjord och spännande film. Det här är en klassiker!
Biberkolben
2016-02-29
"Ack, Värmeland du sköna" fast i Lappland istället. Mycket bra titellåt, annars ett sömnpiller.
Prsoner
2015-08-09
Jag hade kunnat leva med storyn, effekterna och "skådespeleriet" om det inte hade varit för det enormt långsamma tempot.
Jonatanh
2013-03-28
Riktigt skön kultklassiker på svengelska. De norrländska vyerna är fantastiska och effekterna förvånansvärt välgjorda. Givetvis ingen högre standard på skådespeleri eller manus men det spelar ingen större roll då filmens blotta existens är fascinerande nog.
NektarN
2012-12-24
Hade ändå förväntningar om en någorlunda underhållande film. Filmen håller upp bra den första halvan av filmen och bygger upp en lite spännande story, med undantag för de otroligt långa och onödiga rese-scenerna. Efter halva filmen faller storyn samman då filmen inte förklarar någonting som händer eller någonting. Slutet är extremt, jag menar det verkligen, EXTREMT förhastat. Hade de gjort slutet bättre skulle filmen kunnat höjt sig till en 2:a eller kanske t.o.m en 3:a, Tyvärr gör den inte det och faller platt på en 1:a. Filmen verkar ändå haft budget då skådespelet och musiken inte alls är dåligt, det är just storyn som flaskhalsar i denna film. Dessutom känns titeln på filmen lite missledande då man inte skulle kunna kalla det som sker för "rymdinvasion".