2.7

Ryttare i blått

Kajsa Hillman vinkar av sin man, privatdetektiven John, på Bromma flygplats. Själv ska hon resa till Strömsholms slott för att gå på kurs. På slottet händer det underliga saker och Kajsa reder på egen hand ut fallet med den mystiske Blå ryttaren.

Originaltitel Ryttare i blått
Regissör Arne Mattsson
Manus Folke Mellvig, Lars Widding
Genre Mysterium, Thriller, 50-tal
Skådespelare Annalisa Ericson, Nils Hallberg, Bengt Brunskog, Gunnel Broström, Björn Bjelfvenstam, Gio Petré, Mona Malm, Erik Hell, Lena Granhagen, Lauritz Falk, Kotti Chave

2022-01-11
Fina grejer det här... Härlig deckare, när svenskarna kunde göra deckare...
BlommigaBarbro
2017-10-07
Åter en härligt spännande och vackert filmad Hillman-deckare. Jättefina prestationer från Annalisa Ericsson, Nils Hallberg, Gunnel Lindblom, Mona Malm och så underbara Gio Petré som gör filmen mycket minnesvärld. Kan riktigt varmt rekommendera! Betyg: 5
dudson
2017-01-15
Ett evigt springande med hästar och en rätt lam story. Fast otroligt rapp dialog med samtliga skådespelare. Riktigt syrlig och avundsjuka. Man blir rätt paff som åskådare. Gillade verkligen den maskerade ryttaren. Lite Gotiskt känsla.2+
mammene
2016-10-05
Fart och fläkt, dramatik och humor en underhållande "thriller" från äldre dar men i färg, rätt snygg. Pigga skådespelare som är på alerten, historien var väl tillkrånglad, men charmig och roligt med vyer från Strömsholm som var ett utflyktsmål i somras.
2014-11-15
Positivt är fortfarande filmens härliga färger och skådespelarnas kläder men när det kommer till skådespel och framförallt stämning och att skapa obehag så faller denna den tredje Hillmandeckaren från Arne Mattson rätt platt. Att det kunde bli så här efter de härliga: "Damen i svart" och "Mannekäng i Rött" är för mig svårt att förstå men samtidigt när det brister i delar av skådespelarinsatserna och avsaknad av en stabil handling så blir det väl så här.
Namellak
2014-02-12
Överraskande bottennapp i Hillman-serien efter stämningsfullat snygga 'Mannekäng i rött'. 'Ryttare i blått' börjar bra, men sedan märks det att filmen lider av typisk trött-uppföljar-sjuka. Platta karaktärer, mestadels oinspirerad musik. Som nämnts tidigare, så har Hillmans här reducerats till trista bifigurer till förmån för Freddys pajaskonster. Dessutom förvirrande att se flera skådespelare från 'Mannekäng i rött' , men här i andra roller. Roligt ändå att se en ung, vacker Mona Malm och Hilding Bladhs foto är stilistiskt fint.
JanneN
2014-02-07
"Ryttare i blått". Arne Mattsson's färglåda 3(5) efter Folke Mellvigs romaner. De fem filmerna har fått gruppbetyget 3.

2012-11-26
Helt kass var den väl inte, den var i alla fall snyggt filmad, och spänningsscenerna var rätt coola. Men jämfört med de två första så var den här bra mycket sämre. Var Hillman ens med i denna?! Tyckte mig mest se tönten Freddy.
Astrojacob
2012-05-23
Katastrofalt usel. Midsomer murders bland hästar på Strömsholm? Hittade minst 100 scener helt onödiga o för långa. Vad blir kvar? Nä, detta var ett riktigt uselt svenskt kriminaldrama, mest fars o bondkomik. Enda nöjet, att se min arbetskamrat från 1999, Mona Malm, ung o vacker. Tvåan riktigt svag.
themodest
2010-11-12
Det stora bottennappet i Hillman-serien.