3.2

Ryttare på taket

Den italienske officeren Angelo har revolterat mot sina överherrar och flytt till Provence. Förföljd av österrikiska agenter galopperar han inåt landet. Angelo gömmer sig i ett förmöget hus och träffar där markisinnan Pauline.

Originaltitel Le hussard sur le toit
Alternativ titel The Horseman on the Roof
Regissör Jean-Paul Rappeneau
Manus Jean-Paul Rappeneau, Nina Companéez, Jean Giono, Jean-Claude Carrière
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Juliette Binoche, Olivier Martinez, Claudio Amendola, Carlo Cecchi, Jean Yanne, Pierre Arditi, François Cluzet, Isabelle Carré, Elisabeth Margoni, Yolande Moreau

idaho1981
2015-11-14
Vacker film, fotot är fantastiskt. Skådespeleriet är som vanligt grymt bra. Historien är spännande men det är svårt att få grepp om huvudkaraktärerna tyvärr vilket sänker betyget till en stark 3:a.
cassiopeia
2013-12-15
Snygg film som inte lyckas engagera mig.
stars
2013-10-07
Ljuvligt berättande i harmoniskt tempo samt verklighetstrogen. Depardieu syns i en kort, men minnesvärd roll. Binoche och Martinez bär fint upp sina huvudroller, men allra bäst är faktiskt regi och foto i de vackra miljöerna och landskapen. Även fina kostymer. Jean-Paul Rappeneaus hittills bästa film.
Narnendil
2009-09-24
trevlig att kolla på, men inte så speciell egentligen.. väldigt vacker dock och jag gillar 1800-talsfilmer!
Gna
2009-04-15
Vet inte riktigt, den bara var, men rätt vacker dock!
M3MPHIS
2006-11-22
mycket sevärd film förutom slutet...KOM IGEN...den bara slutade baa
Edithea
2006-03-14
vackert foto, utmärkt kemi - och man väntar på att de ska ha någon sorts jädrans encounter men icke, filmen tar slut. För mycket tantdrömmar här.
RailedRobin
2005-11-05
Väldigt härlig film, vackert foto och bra skådespel.
oprofesionell
2005-09-19
Alltså, är det en femma eller en fyra?
oprofesionell
2005-09-06