3.6

Så går det till i krig

Stumfilmskomedi om en lokförare vars lok under amerikanska inbördeskriget kapas av ett gäng lömska nordstatsspioner.

Originaltitel The General
Regissör Buster Keaton, Clyde Bruckman
Manus Buster Keaton, Clyde Bruckman, Al Boasberg, Charles Henry Smith
Genre Romantik, Krig, Komedi, Action, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Buster Keaton, Marion Mack, Glen Cavender, Jim Farley, Joe Keaton

Skapad 2004-02-08 av Matewan
När loket The Texas åker ut på den brinnande bron för att sedan braka ner i floden, tog sej halva Hollywood till Oregon för att titta på. Vad man fick uppleva var den dyraste enskilda tagningen ...   Läs mer »

92axha10
2018-04-27
Alla komediers inspirationskälla. Ett tekniskt mästerverk och en viktig milstolpe i filmhistorien.
2017-10-30
Dele
2016-11-28
Imponerande vad gäller teknik och koreografi. Uppfinningsrikedomen vad gäller att skapa komiska detaljer är också stor, men djupet i karaktärer och berättelse är i stort sett obefintligt, och alla medverkande är mer eller mindre redskap för den komiska uppvisningen. Därför blir det inte så mycket mer.
2016-10-28
En väldigt bra, rolig och välgjord film med väldigt bra skådespelare!
Sarakin76
2016-01-23
Bra morsom litt for mye klovnerier bare. +3
Sarakin76
2016-01-23
Bra morsom litt for mye klovnerier bare. +3
kakbakarn
2015-02-23
Den kortare versionen sedd nu, och den känns lite tajtare än den längre. Vågar inte riktigt göra höjningen till fyra, då den fortfarande stampar lite ibland. Buster har gjort filmer som är mer älskvärda och fina - men han kan knappast ha gjort en mer välgjord och tekniskt imponerande film.
2015-01-31
Helt makalösa tågjakter! Visst är det roligt men det är inte alls samma engagemang som jag känt i dom tidigare av Keatons filmer. Stark trea!
2014-12-31
När det kommer till Buster Keaton så har jag snappat upp lite information om honom genom åren men detta blev första gången jag verkligen såg en av hans filmer. Förväntningarna var inte höga men samtidigt inte heller låga. Vad jag dock fick se och uppleva var helt klart den bästa stumfilmsupplevelsen jag någonsin har haft. Vilken film detta är! Den är spännande och fylld med actionscener och jag måste nästan kolla en gång till om denna film verkligen gjordes på 20-talet. Mycket bra och sevärt!
Björkman
2014-10-18
För att vara från 1926 är filmen väldigt välgjord med bra effekter och foto. Definitivt mer rolig än spännande och Buster Keatons timing är perfekt i allt han tar sig för.