2.9

Så länge hjärtat kan slå

Simon 17 år, vaknar till en underbar morgon bredvid tjejen han älskar, utanför väntar kompisarna för att åka och surfa. Det kunde ha fortsatt som en fantastisk dag. I en annan stad bor Claire, en tvåbarnsmamma vars hjärta snart inte orkar längre och hennes enda räddning är att få ett ungt friskt hjärta som orkar fortsätta slå. Mitt i en svår sorg måste ett viktigt beslut fattas, ett beslut som kan rädda ett liv och låta ett ungt hjärta fortsätta slå. Baserad på den hyllade romanen ?Att hela de levande? av Maylis de Kerangal.

Originaltitel Réparer les vivants
Alternativ titel Heal the Living
Regissör Katell Quillévéré
Manus Katell Quillévéré, Gilles Taurand
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Tahar Rahim, Emmanuelle Seigner, Anne Dorval, Bouli Lanners, Kool Shen, Monia Chokri, Alice Taglioni, Karim Leklou, Finnegan Oldfield, Théo Cholbi, Alice de Lencquesaing, Gabin Verdet, Galatéa Bellugi, Titouan Alda, Andranic Manet, Irina Muluile

KyLLo
2021-09-09
Enbart olyckor, fysiska problem och operationer. Den är säkert mumma för kirurger, men jag finner den totalt ointressant. Man fattar poängen utan att se den.
mammene
2021-08-17
Jag känner här att man har haft stor respekt för ämnet, inget man tagit lätt på och hafsat över och inte heller överdramatiserat, helt enkelt en bra balans. Ibland kändes det nästan dokumentärt, alla helst med sjukhusscenerna och hanteringen av organen. Inte ofta jag kan se operationsscener, men här kändes det inte otäckt. Visade på så bra att ingen blev opåverkad, en kedja av blandade reaktioner.
StureStenhög
2018-01-11
Ojämnt är nog ett bra ord att beskriva den här filmen med. I vissa avseenden känns den pretentiös, och i andra alldeles för banal, men sättet filmen berättar sin historia på är ändå intressant. Jag gillar framför allt att det inte riktigt finns några småroller här som bara är till för att föra historien framåt, ingen blir bara doktor eller sjuksköterska, alla ges personlighet och ett liv som existerar utanför filmens narrativ. Jag gillar också att filmen visar hela processen kring en organdonation. Jag uppskattade nog dock det filmen gjorde mer än hur den gjorde det, men den höll mig åtminstone intresserad hela vägen, så en trea ska den ha
Spidde
2017-11-19
En väldigt ojämn film med en drabbande, men kanske inte så intressant, story där första halvan känns gripande medan den andra är faaarligt seg. Allmänt välspelad men ganska intetsägande till slut.