2.1

Så ock på jorden

Livet går vidare för människorna i den lilla norrländska byn Ljusåker efter att deras körledare, den världsberömde dirigenten Daniel Daréus, lämnat dem. Kvar finns hans livs kärlek Lena, som väntar hans barn. Lena älskar egentligen svängig folkrock och country, men under stor tvekan tackar hon ändå ja till att ta hand om musiken i byns folktomma kyrka. Det blir startskottet för en kedja av händelser som väcker människors lust och längtan. Samtidigt är hennes arbetsmetoder starkt provocerande för etablissemanget och vänner av ordning.

Originaltitel Så ock på jorden
Alternativ titel Heaven on Earth
Regissör Kay Pollak
Manus Carin Pollak, Kay Pollak
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Frida Hallgren, Jakob Oftebro, Lennart Jähkel, Niklas Falk, André Sjöberg, Ylva Lööf, Björn Granath, Thomas Hanzon, Björn Bengtsson, Astrid Froede Othelius, Eric Ericson, Maria Sid, Mikael Rahm, Axelle Axell, Lasse Pettersson

2017-12-09
Total värdelöst film, som egentligen handlar om vad? Jag förstår inte poängen att göra en uppföljare av en usel film...
sawa
2017-11-29
Helt meningslös film. Undrar vad Kay Pollak försöker förmedla, kanske vet han inte själv?
Christofer
2016-08-06
Såg om första filmen tidigare idag efter tolv år men blev tyvärr rejält besviken här i uppföljaren. Inte nog med att stereotyperna var minst lika framträdande under första halvan av den här filmen som i den förra filmen, men vad var det egentligen som hände på slutet?? Upplösningen var ju helt värdelös och rimmade inte alls med hur det var tänkt. Jag fattade ingenting faktiskt. Dessutom ett flertal märkliga scener som kändes så totalt fel. Denna saknade det mesta av det som gjorde första filmen så bra.
asasae
2016-05-27
Haha...en riktig och sann Lars Norén pjäs. Allt är åt helvete. Jag tycker synd om norrlänningarna och på vilket sätt de utkristaliseras. Förfärligt inskränkt tänkt. Materialetär mer en pjäs än en film. Ambitionen blir ett deprimerande magplask.. tyvärr! Sorry!
StureStenhög
2016-05-01
Var börjar man? Taffligt, övertydligt, stereotypt, svartvitt, fantasilöst, tillgjort, klichéartat, onyanserat, och spretigt. Dialogen är dessutom genomusel, och skådespeleriet är katastrofalt. Frida Hallgren är verkligen bedrövlig, och slyngeln som uppvaktar henne ser ut som Joseph Gordon-Levitt, och är minst lika irriterande som sin dubbelgångare. Men det värsta lågvattenmärket är nog ändå Tore, det är en horribel skådespelarinsats av Andre Sjöberg och karaktären fyller en vidrigt manipulerande funktion. Förvisso är hela filmen väldigt manipulerande i största allmänhet, men medan den första filmen åtminstone var ganska bra på att manipulera, så är den här inte ens det
Meadowcastle
2016-04-08
Så som i himlen var även den en ganska medioker film, med ett budskap som blev omdebatterat. Efter att ha sett denna undrar jag vad Kay Polack har för bild av Svenska kyrkan, och vad som får/inte får göras i en kyrkolokal mm. Filmens skådespel är ganska bra ändå, även om många här verkar vara av en annan åsikt, Frida Hallgren gör en bra insatts likaså Lennarth Jäkel och Niklas Falk. Så 3 på skådespel. Storyn 2, för att jag ska sätta en 1a måste det vara helt bedrövligt och meningslöst, och det är det inte även om det nästan är och snuddar där ibland. Film och bild 2 finns väl inte mkt att säga där, varken bra eller dålig. En film jag såg en gång och var nöjd med det kanske man kan säga.
Doddedronten
2016-03-28
Detta är opera, folklustspel, Kusturica! Känslor - Extra allt! Frida Hallgren glänser i varje ruta! Resten av ensemblen likaså. En boost av ljus och kraft i det rådande mörkret. Jag och Jesus! tackar!
wiberga
2016-01-24
Bra skådespelare och handlingen är ändå helt okej. Men den känns mest konstlad och sättet som folk beter sig på är alldeles för ologiskt för att jag ska kunna köpa det. Nä, det blev mest till att sitta och sucka andra halvan av filmen för allt konstigt som hände som inte fanns någon logik bakom.
Portugallien
2016-01-23