3.4

Så tuktas ett lejon

År 1183. Henrik II:s tre söner vill alla ärva tronen och slåss om kungens gunst. Henrik beslutar sig för att träffa dem över en julhelg och sedan utse sin arvtagare.

Originaltitel The Lion in Winter
Regissör Anthony Harvey
Manus James Goldman
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Peter O'Toole, Katharine Hepburn, Anthony Hopkins, John Castle, Nigel Terry, Timothy Dalton, Jane Merrow, Nigel Stock, Kenneth Ives, OZ Whitehead

Ghostface
2018-08-14
Dialog utan handling. Film och teater är två separata medier och det är inte lätt att sammanföra dem. Sömnpiller!
Merwinna
2016-01-09
En besvikelse. Jag trodde att det här skulle vara en film för mig, för jag älskar historiska filmer - jag tycker om att man lär sig något också av en film, utökar sin bildning! - och flera av skådespelarna här finns bland mina favoriter. Men ÄNDÅ blev det segt och tråkigt. "Bara prat-prat-prat" som mina barn skulle säga! Och då uppskattar jag ändå många filmer och teaterstycken som bygger på dialog snarare än action - men här var dialogen helt enkelt inte tillräckligt bra.
2015-11-21
Det är ett makalöst kostymdrama av sällan skådat slag med dialog och intrigerande i världsklass. Men det blir allt bra tjatigt i längden då det liksom inte kommer någonstans. Det blir alldeles för mycket fram och tillbaka om och om igen utan att jag känner så mycket. Väldigt svårt att sätta betyg, tänker jag trea så känns det så fel med tanke på topparna, tänker jag fyra så känns det fel med tanke på helheten och dalarna. Att tänka på Richard Lejonhjärta och Prins John i det här perspektivet väger upp det till en fyra till slut.
2015-01-06
Wow, vilken helt fantastisk upplevelse denna film var. Dialogen i filmen är bland det bästa jag någonsin fått ta del av. Helt fantastiskt! Man blir helt förtrollad av orden och att sedan ha skådespelare som Katherine Hepburn, Peter O`Toole och Anthony Hopkins att uttala dem är nästa för mycket av det goda. Hepburn och O`Toole är så bra att det är med sorg att agerande av denna kaliber inte längre finns(eller i alla fall är ytterst sällsynt) idag. Film: 4+/5 Dialog: 5/5
Necross
2013-10-03
Otroligt fantastiskt skådespeleri, men aningen segdraget. Ett kammarspel helt enkelt.
Kaka22
2012-11-20
Jag får revidera mig där. Wow.
Kaka22
2012-11-20
Fantastiskt skådespeleri, men filmen som helhet är väl inte jättekul.
Astrojacob
2012-05-21
Mästarklass av skådespelarna Hepburn som fick sin tredje av fyra Oscars och O´Toole som i alla fall fick en nominering. Kul även att se en ung Hopkins prata om "lamm", hehe. Filmen kunde lika gärna varit svartvit eftersom hela upplevelsen bygger på det intensiva och geniala manuset. Stark Fyra som är en ren skola för hur skådespelare skall och bör agera. Omgivning och handling inte lika intressant, kul nog?
Zipper
2010-01-21
Skarpt manus, men man tröttnade emellanåt.
grunf
2009-12-04