Så vanns vilda västern

Detta är historien om den amerikanska västerns expansion sett genom fyra generationers ögon.

Originaltitel How the West Was Won
Regissör John Ford, Henry Hathaway, George Marshall
Manus John Gay, James R Webb
Genre Western, Krig, 60-tal
Skådespelare Carroll Baker, Lee J Cobb, Henry Fonda, Carolyn Jones, Karl Malden, Gregory Peck, George Peppard, James Stewart, John Wayne, Richard Widmark, Robert Preston, Debbie Reynolds, Thelma Ritter, Eli Wallach, Walter Brennan, Agnes Moorehead

V70
2018-09-27
Anslående vyer, lite för mycket sång och dans. Håller med "Adoniram".
Adoniram
2017-01-15
Just det, så här brukade Hollywood göra filmer. Lite gulligt, klämmigt och påkostat. Har passerat bäst-före-datum för ett bra tag sedan. Politiskt korrekt? Nja, möjligen i en galax långt borta för länge, länge sedan.
the-godfather
2015-10-09
En film genom Usa's historia berättat genom flera generationer. Det görs på ett bra sätt och även med känsla som stärks av bra musik och vyer. Så filmen är välgjord men kanske en aning utdragen, men som sagt välgjord och är därför värd en fyra utav fem.
2015-01-06
Filmens första halva tycker jag är välberättad och fascinerande men den tappar aningen mot den andra halvan då det blir mer ojämnt. Filmen har ingen jättestark och tydlig handling utan blir uppblandad av någon annan slags berättande om amerikas historia. Man blir därför kanske inte fullt så engagerad i det man ser. Fotot är dock fantastiskt (galet snyggt på Blu-ray) och filmen är fylld av de mest fantastiska skådespelarna som t.ex. Henry Fonda, Jimmy Stewart och Gregory Peck. 4-
StureStenhög
2014-09-09
Som historielektion betraktat är det här smått fantastiskt, särskilt eftersom vi får se historien om vilda västerns uppgång och fall genom ögonen på de helt vanliga människor som levde där. Som film betraktat är det minst lika bra. Man blir fullkomligt bombarderad av härliga vyer och miljöer, och det är svårt att tänka sig en mer stjärnspäckad skådespelarensemble från den här tiden, de är ytterst sevärda allihop. Förvånansvärt rolig är filmen dessutom. Tänk att det fanns en tid då det var den här sortens film som filmbolagen gjorde sina storsatsningar på. det fanns ändå saker som var bättre förr
mammene
2014-09-09
Det är något speciellt med westernfilmer. Naturen med dess vidder och berg, dammet från ryttare och knaggliga vagnar, hoppet om det outforskade. Här gick man inte så djupt in i karaktärerna, utan i ett större perspektiv i utvecklingen av landet, där naturligtvis människor ingår. Det svepte förbi ett antal och det blev Amerikas historia, antagligen lite glorifierad, men låt gå det hela var njutbart att se. Måste berömma James Stewart.
Norpan0
2014-07-03
Jag brukar gilla matinéer, men guud så segt! Kunde lätt ha kortats en hel timme. Oengagerande.
mazquara
2014-04-12
superambitiöst, stjärnspäckat epos, vilken upplevelse det måste varit att se den på bio när den kom..! idag känns den lite mossig, och lite för seg också. fet musik.
Semiramis
2014-02-18
Storslaget, bitvis väldigt vackert, och med en imponerande rollista, men det är spretigt och tämligen oengagerande.

2013-02-03
Fantastisk musikk, vakker natur og bra story. lykkades nesten å framstå som episk. +4