Så vit som en snö

Elsa Andersson växer upp med sin far och sina två syskon på en stor bondgård i Skåne vid 1900-talets början. Modern dör tidigt och fadern skaffar sig en ny kvinna, Stina. Elsas lillebror Lars bestämmer sig för att emigrera till USA. Elsa blir kvar på gården, men längtar bort. När hon fyller 21 bestämmer hon sig för att söka till en nystartad flyg-utbildning i Ljungbyhed.

Originaltitel Så vit som en snö
Regissör Jan Troell
Manus Karl-Erik Olsson-Snogerod, Jan Troell, Jimmy Karlsson, Jacques Werup
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Björn Kjellman, Stina Ekblad, Reine Brynolfsson, Shanti Roney, Amanda Ooms, Björn Granath, Rikard Wolff, Antti Reini, Hans Pålsson, Ben Becker, Maria Heiskanen, Tine Miehe-Renard, Magnus Krepper

2017-10-28
Dele
2014-08-07
Troell är en duktig berättare, och såväl foto som miljöer är mkt fina i denna långsamt berättade och varma historia. Slutet dramatiseras dock på tok för mkt och emellanåt kan jag tycka att berättandet blir väl filmiskt. Svag fyra.
RichardEk
2013-07-28
Troell gör som vanligt en totalt oklanderlig teknisk insats. Fotot är strålande, likaså rekonstruktionen av de historiska miljöerna. Men filmens berättelse engagerar mig endast delvis. Elsas uppbrott från en patriarkalisk, borgerlig och självdisciplinerande miljö med vad det får för konsekvenser i form av avslitna familjeband, alienering etc. är gripande återberättat. Men hennes ackumulering av känslomässiga och erotiska förehavanden griper inte tag. Skådespelarinsatserna bra. I synnerhet övertygar Björn Kjellman genom ett överraskande ekonomiskt rollspel.
Berniey
2013-02-28
En av Troells sämre som känns föga engagerande men bra skådespelare o välgjord är den men för långsam.
Raimo_1985
2012-12-11
Briljanta Amanda Ooms räddar en annars tråkig och för lång film till godkänt-nivån med sin stabila insats. Rickard Wolff är också hyfsat bra mitt i tråkigheten. Jag trodde den skulle vara lite bra. Typ en trea, Ämnet och personen är ju intressant.
Gigi1943
2012-10-15
Vacker titel men mindre vacker skådespelerska, men annars en helt okej film.
Xenox
2012-07-10
Lite seg, men ändå en ganska bra film.
haajen
2011-07-31
Återigen en synnerligen välgjord och vacker film men den är så träig, släpar sig fram och överraskar inte en enda gång...Den får en trea för hantverk och skådespelarna men det är en film av en filmskapare som tiden gått förbi.
labi
2011-07-25
I skimrande bruddräkt så vit som en snö står djurtämjarns dotter, en blomstrande mö. Hon tvingats att giva en främling sin hand. I morgon går färden till främmande land. (Lejonbruden)
Zipper
2011-07-18
kungkalas: Från första versen i Lejonbruden: "I skimrande bruddräkt, så vit som en snö, står djurtämjarns dotter, en blomstrande mö..."