3.1

Sabata

Några respekterade samhällsmedborgare i en liten stad rånar armén på 100000$ att användas till att köpa upp land där järnvägen ska dras. Detta för att kunna sälja marken dyrt till järnvägsbolaget. Tyvärr räknade de inte med att revolvermannen Sabata skulle rida in i staden.

Originaltitel Ehi amico... c'è Sabàta, hai chiuso!
Alternativ titel ... ehi, amico, c'è Sabàta ... hai chiuso!
Regissör Gianfranco Parolini
Manus Gianfranco Parolini, Renato Izzo
Genre Western, 60-tal
Skådespelare Lee Van Cleef, William Berger, Ignazio Spalla, Franco Ressel, Aldo Canti, Antonio Gradoli, Linda Veras, Gianni Rizzo, Bruno Ukmar

stgurgel
2017-04-03
Cool rulle med cool Lee van Cleef och skitbra musik
Lotso
2014-07-11
Ännu en klassisk western med vår käre Lee Van Cleef. Denna gången ska han stoppa den ondskefulle Franco Ressel som har rånat en armébank på 100 000 dollar så han kan köpa marken där den nya tågrälsen kommer komma. Lee Van Cleef är som alltid lika underhållande dock tyckte jag att han kanske skrattade lite för mycket i filmen och det passade inte in alls framför allt i början och slutet av filmen så log han med läpparna oerhört mycket tyckte de var lite störande faktiskt. Dessvärre så tyckte jag också den inte var lika underhållande i utförandet, handling i sig är ju klassisk men de kunde ha gjort den lite mer underhållande i mina ögon och ärligt talat hade jag gärna velat se den 10-15 minuter kortare. Dock ett väldigt stort plus till Franco Ressel som skurken och var i mina ögon bortsett från Lee Van Cleef höjdpunkten i hela filmen. Slutscenen mellan han och Cleef var bäst i hela filmen. I sin helhet gillade jag även denna filmen en klassisk western handling med vår käre western hjälte. Dessvärre så fann jag den lite mindre underhållande än Django, Keoma och The Big Gundown men fortfarande en sebar western!
2014-06-16
Hyfsat okonventionell spaggis, då den snarare är en heist-action i western-miljö än en skitig testosteronmacka. Livan har varit betydligt hårdare, musiken låter Sällskapsresan, och de många twisterna är mest en och samma som upprepas. Snygg och underhållande, ganska bra, men lite för "hjältig" för sitt eget bästa. (7+/15)
Dutch
2013-09-05
En ganska rörig och ointressant story. Men den uppfinningsrike Sabata är hur cool som helst när rensar en hel stad på bovar med hjäp av fyllot i baren, indianen på taket samt den härliga Banjo. Det ger en härlig underhållning och en svag fyra är den värd.
ClintanTheKing
2012-08-08
Riktigt bra western! En av Van Cleefs bättre filmer men även en av de bättre western-rullarna overall. Den har vissa likheter med "För en handfull dollar". Ett bra exempel är ju att en främling (Sabata) rider in i en stad och styr, ställer och skjuter riktigt skarpt och helt enkelt är kung. Klar 5/5. Ska även se de två uppföljarna i denna spaghettiwestern :)
DOKAN
2012-06-04
Van Cleef i sin första (av två) och bästa Sabata-film. Sedan har en massa andra odågor spelat Sabata (av dessa är väl Yul Brynner mest namnkunnig). En slags "James Bond" i vilda västern, bitvis underhållande om än lite tröttsamt med all skjutglädje i längden. I spaghettiwesterns är musiken alltid bäst - och här firar kompositören Marcello Giombini triumfer (speciellt banjo-temat är mycket fint). I överskurkrollen är Franco Ressell extremt slemmig.
2012-06-01
Färgstark och mycket underhållande. Udda musikval stundtals vilket bara höjer upp helheten. van Cleef är perfekt som hårda Sabata och Berger kompletterar fint som banjo.
Vitus
2012-03-07
Cleef är lätt den cowboyen som har mest stil och klass. smart är han med. den här kändes lite lång ibland men annars så var den stenhård.
Mikka
2012-02-10
Rätt snyggt filmat och karismatiska skådespelare, men annars är allt standardwestern med riktigt kass story.
kungkalas
2010-08-16
Stark trea till denna klart underhållande rulle. Men den där Banjo, han kan verkligen inte lira banjo. Förresten tror jag inte jag har sett nån spaghettiwestern där de faktiskt har lyckats tajma ljudet med instrumenten som spelas i filmen.