3.1

Sagan om ringen

Animerad version av J R R Tolkiens fantasyböcker "Sagan om Ringen" och halva "Sagan om de två tornen". OBS!! Icke att förväxlas med Peter Jacksons version från 2001.

Originaltitel Lord of the Rings
Regissör Ralph Bakshi
Manus Peter S Beagle, Chris Conkling
Genre Animerad, Fantasy, Äventyr, 70-tal
Skådespelare Christopher Guard (röst), William Squire (röst), Michael Scholes (röst), John Hurt (röst), Simon Chandler (röst), Dominic Guard (röst), Norman Bird (röst), Michael Graham Cox (röst), Anthony Daniels (röst), David Buck (röst), Peter Woodthorpe (röst)

Skapad 2019-10-20 av horvendile
Nu med Peter Jacksons filmer har den här animerade versionen från -78 plötsligt blivit både aktuell och helt passé. Jag har sett den ett antal gånger på VHS när jag var yngre. Nu har jag av no...   Läs mer »

Skapad 2019-10-20 av Cineasten
Ralph Bakshis Sagan om ringen torde vara en av de mest utskällda filmerna någonsin. Hatad av pressen, hatad av Tolkien-fansen och nedskriven av en enig kritikerkår. Ändå älskar jag den. Den han...   Läs mer »

2018-01-01
Nej, skum! Tyckte inte om den!!!
2017-10-18
Raimo_1985
2016-12-06
Mycket bra skit, jag gillar detta verkligen. Jag tycker animationerna är fantastiska. Jag gillar även detta mer än Peter Jackson-Sagan om ringen.
2016-10-29
Riktigt bra faktiskt.
deswhip
2016-08-12
Det var otroligt länge sen jag såg den men den borde vara värd en trea.
kryttan
2016-07-04
Cool rotoscoping och rösterna är bra, men varför indian och viking? och synd att han inte fick göra färdigt filmen. Fire&Ice är bra mycket bättre.
sorrien3
2015-10-22
Jag förstår inte vad det är för efterblivna som skriver att den liknar Jacksons, det är Jackson som har snott allt i från den här. Den här kom långt innan och Jackson växte troligtvis upp med denna. Och för det andra så är det inte Jackson skapargeni som ligger till grund för de nya filmernas framgång, utan den komplimangen ska tillägnas ljud och bildmakarna, samt en del av skådespelarna och deras insatser. Jackson hade ingenting att tillföra till filmerna. Vilket ganska tydligt framgick av de senare försöken med Bilbo då hans arsenal av medarbetare inte längre var med honom. Nej, en jävla sopa den där Jackson, men för att återgå till den här filmen, den är ett säreget konststycke vars nedtonade upplägg faktiskt går hem, i alla fall hos mig. Jag uppskattar den väldigt mycket, då allting känns lite småsurrealistiskt samtidigt som det ändå är jordnära. Det teatraliska manuset är ett finemangt sätt uppbjuda fantasykänsla på, detsamma gäller figurernas överdrivna gester. Episk. Sedan får vi också sätta bedömningen av filmen i ett någorlunda relevant perspektiv. För trots att den är episk och grymt välgjord, så får den bara en 3a av mig. 4an hade jag kunnat ge om jag hade fått mer. Mer manus! Mer bok för filmen så att säga. Varför jag har givit ett högre betyg åt Jacksons filmatiseringar har som jag tidigare nämnde enbart med ljud och bildansvarigas insatser samt några av skådespelarna. Klippningen ger jag däremot inte mycket för, Jackson = sopa.

2015-09-07
Trevlig animerad film av en storslagen story. Vissa scener är speciellt filmade. Jag tycker filmen är bra och någorlunda snyggt gjord. För man måste ju i det avseendet ta till sig att filmen är 37 år gammal. Den teknik som fanns då är inte jämförbar med dagens. 6/10
Fetjocke
2014-10-22
Såg denna när den kom på bio, och tyckte då att den var okej. Men det var nog mest för att jag tyckte så mycket om böckerna. När jag nu såg om den slogs jag av hur hafsigt manuset var - man följde originalstoryn lite halvdant, utan att bry sig om att göra en begriplig story. Manusets enda kvalitet är lite igenkänningsfaktor för den som läst boken, men den är ganska dålig. Jag tyckte då, och tycker fortfarande, att experimentet med animeringstekniken under stridsscenerna är ganska kul. Men eftersom manuset är så kasst så måste jag sänka den ett snäpp.
Metheuz
2014-08-16
En väldigt ful Sagan om Ringen, särskilt nu när man kan jämföra med Jacksons trilogi. Fattar inte varför man ska varva tecknat som väl är okej med cosplay-orcer som ser för taskiga ut. En rolig detalj är också att Aragorn ser ut som Leonard Nimoy. Klippningen är på tok för stressig på sina håll med. Ett bra exempel på det är är när Boromir och Aragorn diskuterar om att bege sig till Lothlorien. "Aldrig i livet" säger Boromir "hellre går jag genom Moria igen" och redan innan man hinner klippa till nästa scen så hör man Galadriel säga "Välkommen till Lothlorien" och så står hela gänget där och ser mysigt belåtna ut.