3.1

Sahara

I "Sahara" möter vi en luggsliten bataljon som under andra världskriget har strandat i den fruktade afrikanska öknen. Efter den libyska staden Tobruks fall, väljer sergeant Joe Gunn och hans manskap att fly med sina stridsvagnar tvärs över Sahara. På vägen tar de upp sex allierade luffare samt Tambul, en suadnisk korpral och hans italienska krigsfångar. Tambul leder gruppen till ett övergivet ökenfort där de hoppas hitta de vatten de så desperat behöver. Men en division med tyska soldater dyker också upp och erbjuder dem vatten och mat om de kapitulerar, men Gunn och hans män vägrar. När tyskarna går till angrepp leder Gunn sina törstiga och utmattade män i en desperat kamp i hopp om att brittiska förstärkningar ska hinna fram i tid

Originaltitel Sahara
Regissör Zoltan Korda
Manus Philip MacDonald, Zoltan Korda, James O\'Hanlon, John Howard Lawson, Sidney Buchman
Genre Action, Drama, Krig, 40-tal
Skådespelare Humphrey Bogart, Lloyd Bridges, Dan Duryea, J Carrol Naish, Bruce Bennett, Rex Ingram (I), Carl Harbord, Patrick O'Moore, Richard Nugent, Louis Mercier

mahasarakam
2016-08-25
Inte en av Bogarts största filmer och jag brukar ha svårt för den här typen av heroisk propaganda. Men Sahara är välgjord och ganska underhållande.
Hypostas
2015-11-14
Jag är väl inte så där jätteförtjust i krigsfilmer, men den här var väl OK. Bogart passar kanske inte riktigt in i miljön dock när han börjar prata om stridsvagnen som en tjusig donna.
produr
2010-04-27
Gjort under Andra världskriget så tonen är ju självklar.Minst lika bra som den med Belushi.Kul att se filmerna efter varann
FilmGuden
2010-04-16
Originalet till den nyinspelning som jag rankar som min favorit i Krigsgenren. Denna ser jag mest som ett charmigt komplement. Känns tydligare och karaktärerna inte lika färgstarka. Men bra gjorda stridscener och ett mycket bra upplägg.
Astrojacob
2010-01-13
Ovanligt spännande o tät thriller i den torra öknen. Män av rätta virket med Bogey i perfekt roll. Bra Fyra.
ilBrutto
2009-10-05
Väldigt stereotyp, men charmigt spännande på något vis
jukan
2008-09-05
Min barndoms favorit när jag såg den 1967. Oerhört spännande.
jep
2008-04-07
Funkade säkert bra under kriget.
tjalan
2008-03-04
Grymma actionscener och bra närvaro, jag blev törstig som fan. Propagandan bidrar med en humoristisk ton till det hela också :D
kennert
2007-01-07
Trots propagandainnehållet är filmen acceptabel.