Saints and Soldiers

I mitten av december 1944 rycker Hitlers armé fram genom Ardennesskogen in i Belgien. Furiren Nathan Greer och hans vän Gordon Gunderson blir liksom hundratals andra amerikanska soldater tillfångatagna av tyskarna mitt ute på ett kallt och snötäckt fält. Plötsligt utbryter panik och förvirring när de tyska soldaterna börjar skjuta de amerikanska fångarna. Greer, Gunderson och en handfull andra soldater lyckas fly undan tyskarna. Utan vapen eller mat springer de ut i skogen i hopp om att hitta till det område där de allierade befinner sig. En lång och mycket farlig vandring börjar.

Originaltitel Saints and Soldiers
Alternativ titel Saints of War
Regissör Ryan Little
Manus Geoffrey Panos, Matt Whitaker
Genre 2000-tal, Action, Krig, Drama, Äventyr
Skådespelare Corbin Allred, Larry Bagby, Kirby Heyborne, Alexander Polinsky, Melinda Renee, Ruby Chase O'Neil, Peter Holden, Ethan Vincent, Benjamin Gourley
Filmnummer 20975

2015-01-18
Detta är en krigsfilm i av det mer intima slaget. Om detta har sin förklaring i filmens budget eller om det är medvetet så fungerar det rätt OK. Fokus blir då mer på dialogen mellan soldaterna än på storslagna actionscener. Jag gillar också att skådespelarna är av det mindre kända slaget vilket gör att man som tittare inte har någon aning om vem som skall dö eller överleva. Jämför man denna film med toppskiktet av filmer i krigsgenren så faller denna dock till korta. OK engångsfilm. 3-
Christofer
2013-11-25
Den hade definitivt sina stunder, även om det inte var en fantastisk film direkt. Det stod och vägde mellan 2 och 3 i betyg men jag väljer att höja den här gången. Några scener som berörde lite extra bidrog till att trean faktiskt går att rättfärdiga ändå. Annars lite väl kort kan jag tycka, med sina blott 82 min exkl. eftertexter.
Berniey
2013-07-05
Tråkigt krigsdrama som kändes mest som en teater pjäs än som en krigs film och det var som helhet ett riktigt botten napp.
kervisch
2013-06-16
3 av 5. Godkänd
Borrman
2012-10-23
Fan va sur jag blir. Känns lovande första tio minuterna, sen börjar den gamla vanliga amerikanska smörjan. Preto så man vill spy och inte trovärdigt någonstans. Heroiska musiken som går i bakgrunden förstör bara.
recencent96
2012-01-22
Ingen jättehändelserik film men ändå sevärd om man inte har något magnifikt i hyllan som väntar.
aggeabo
2010-11-01
Helt okej, men krigsscenerna är sådär. I slutet får man till exempel se en M1 Grand avfyra mer än 8 skott. Men men
Stripes
2010-10-03
Rätt kuyl att se en Indierulle skildra ww2 på ett bra sätt. Men inget märkvärdigt
mongomoves
2009-12-23
rätt plastig vill jag säga.
AjaxWarrior
2009-12-23
Jävligt vacker film. Fokuserar för en gångs skull inte på action, utan på karaktärerna.