2.6

Salem's Lot

Författaren Ben Mears far tillbaka till sin hemstad för att skriva en roman.

Originaltitel Salem's Lot
Regissör Tobe Hooper
Manus Paul Monash
Genre Skräck, Mini-serie, 70-tal
Skådespelare Bonnie Bedelia, George Dzundza, James Mason, Lew Ayres, David Soul, Kenneth McMillan, Marie Windsor, Elisha Cook jr, Lance Kerwin, Julie Cobbs, Ed Flanders, Geoffrey Lewis, Fred Willard, James Gallery

Solidus
2018-11-04
Bra mini-serie efter läsvärd bok av Stehen King. T o m obehaglig på sina ställen. Jag gillar designen på vampyrerna (även om det blir lite löjligt när vuxna smyger omkring och väser) och skådespelet går inte att klaga på. Det som är synd är att historien inte har blivit gjort för bio, då den förtjänar högre budget. Nu märker man tydligt när det var dags att bryta för reklam eftersom den här versionen är gjort för TV. Hur som helst: de flesta min-serierna efter Stehen Kings historier är tyvärr bristfälliga. SALEM'S LOT är dock ett undantag. Sevärd.
martineden
2018-05-17
[rek. 3] Trivsam miniserie med fin stämning och bra skådespel. James Mason är ju alltid en fröjd och här är han härligt ond. Gillar även de små intrigerna i samhället som ger en härlig stämning av småstaden etc. Bra!
mahasarakam
2017-08-16
En vampyr-rysare i gammal, klassiskt stil. Filmen är välgjord och underhållande, men inte särskilt skrämmande. James Mason är utmärkt.
ItalyErik
2017-04-03
Nja, onödigt lång och rätt så 70-talsgrå. Men när det väl drar igång är det bara att luta sig tillbaka. Ryslig stämning stundals också.
Tatty
2015-05-01
Hm, vad kan man säga om filmen? Den var ens inte läskig men inte jättedålig heller. Den får betyg 1 för att den inte var läskig. Slutet var ett stort 'jaha, var det bara så inget mer?'
Astrojacob
2014-10-31
Många plus för skön stämning, utsökta miljöer och James Mason, men på tok för utdragen och med flera onödiga klipp. Kul att se Bonnie Bedelia (Presumed Innocent/Harrison Ford & serien Parenthood) i större roll. Miljöerna i klass med TCM (Hooper) men den tv-långa tiden drar ner helheten till en stark Trea.
BrutusBeefcake
2014-08-03
Den får oftast till en bra och otäck stämning men däremot så förstörs den större delen av gången pga dålig klippning och usel timing vid "mordscenerna". Filmen har mycket potential som tyvärr rinner ut i sanden, och trots att den aldrig känns särskilt seg så är dess längd ganska onödig. (6+/15)
2014-06-13
Precis lika medioker som övriga mediokra tv-filmer baserade på mediokra böcker av den mediokre Stephen King. (5/15)
Hypostas
2014-01-06
Jag tyckte faktiskt att den första halvan av filmen var riktigt bra, men när väl mysteriet har avslöjats så blir det en seg resa mot en ännu segare final. Stark tvåa.
Berniey
2013-05-24
Stämningsfullt är det och bitvis är det bra men det blir för långt med sega partier och skådespelarna kändes bara för bleka.