2.9

Salka Valka

En stormig kväll kommer Sigurlina Jonsdottir med sin ännu inte tonåriga dotter Salka Valka till en isländsk fiskeby. Förgäves söker de natthärbärge hos Frälsningsarmén men tas i stället om hand av den råbarkade Steinthor Steinsson. De får stanna hos hans gamla släktingar för att hjälpa till att vakta djuren. Det uppstår ett förhållande mellan Sigurlina och Steinthor, det ser Salka med egna ögon, men när hon hör en pojke kalla hennes mor hora, går hon till anfall och slåss. Skolläraren ordnar så att en pojke, Arnaldur Björnsson, kommer och läser med Salka. Barnen blir snart goda vänner. Sigurlina väntar barn med Steinthor. Hon är i fjärde månaden, när hon berättar det för honom. Han vägrar dock att vidkännas barnet.

Originaltitel Salka Valka
Regissör Arne Mattsson
Manus Rune Lindström
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Gunnel Broström, Folke Sundquist, Margaretha Krook, Erik Strandmark, Birgitta Pettersson, Nils Hallberg, Rune Carlsten, Sigge Fürst, Marianne Löfgren, Elsa Prawitz, John Norrman, Hedvig Lindby, Erik Hell

Andravåningen
2017-03-30
Mattsson är ju rätt fräsig för sin tid och Sven Nykvists foto är verkligen toppklass. Filmen är helt klart meningsfull så länge Salka är barn, men sedan faller den obevekligt ner i gammaldags klyschor, och dessutom sänks tempot till det outhärdliga. Landar på stark 2:a.
jep
2008-08-08
Ganska bra skildring men jag tycker berättandet kan bli lite pladdrigt. Enligt min smak hade Mattsson kunnat skalat av i en del scener.
HerrArne
2007-06-01
Oväntat bra filmatisering av Mattson/Nykvist.
Unleashed747
2006-04-25
Ett drama som utspelar sig i något så annorlunda som en isländsk fiskeby. Helt okej, men mot slutet känns det en aning långdraget. Snyggt foto av Sven Nykvist.