2.5

Kalle Anka och Långben i Sydamerika

Disneys animatörer reser till Sydamerika för att få intryck. Filmen är uppdelad i fyra sketcher. Lake Titicaca turist Kalle Anka som har problem med en envis lama. Pedro en historia om ett litet postflygplan äventyr över de förändiska Anderna. El Guacho Goofy Långben visar den Sydamrkanska cowboyen på den Argentinska pampas. I Aquarela do Brasil visar Jose Carioca Kalle Anka runtom i Rio de Janiero

Originaltitel Saludos Amigos
Alternativ titel Kalle Anka som turist, Hello Friends
Regissör Norman Ferguson, Wilfred Jackson, Jack Kinney, Hamilton Luske, Bill Roberts
Manus Homer Brightman, William Cottrell
Genre Kortfilm, Animerad, Familjefilm, 40-tal
Skådespelare Walt Disney (röst), Clarence Nash (röst), Pinto Colvig (röst), Frank Graham (röst), José Oliviera (Röst), Fred Shields (Röst), Frank Thomas (Röst)

mazquara
2013-06-17
mysig film, gillar att de blandar det dokumentära med animeringen.
Ful_fisk
2013-02-02
Nästan mer en dokumentär om skapandet av några kortfilmer än en kortfilmssamling. En smula ostrukturerat, men jag gillar det faktiskt! De fyra kortfilmerna är bra och det är intressesant att få en inblick i hur Disney-animatörerna gjorde för att skapa dem.
Strömming
2012-08-26
Även om filmen är för kort för att räknas som långfilm och inte har någon direkt rak storyline så är den ändå en mysig och underhållande matiné! Förresten, VEM kan motstå Kalle Anka & Långben?!!
Hypostas
2012-04-11
Helt OK faktiskt. Ganska trevlig liten film.
Hypostas
2012-04-07
Tagline: "Walt Disney goes South American in his gayest musical Technicolor feature"
myslas
2012-04-06
Räknas av någon outgrundlig anledning med i klassikerbiblioteket. Dokumentärt material från Sydamerika blandas med några totalt oinspirerade tecknade kortfilmer. Hoppa över.

2011-09-20
Åh fy fan vad den här filmen var tråkig.

2011-07-01
Skulle varit en etta om det inte vore för nostalgin i sluscenen då kalle och papegojan super till och festar hela natten lång med slanka damer.

2010-08-10
2+. Den håller ikke riktig idag.
Blink182
2009-12-16