3.3

Salvatore Giuliano – banditen

Efter andra världskrigets slut vill starka krafter på Sicilien ha självständighet från Italien, banditen Salvatore Giuliano värvas för saken och tillsammans med sitt band driver de gäck med den italienska polisen och militären tack vare sin lokalkännedom och stöd från bybefolkningen. Men Giuliano är själv en bricka i ett dolt maktspel mellan polis, militär, höga politiker och maffian...

Originaltitel Salvatore Giuliano
Regissör Francesco Rosi
Manus Suso Cecchi d\'Amico, Enzo Provenzale
Genre 60-tal, Kriminalare, Drama
Skådespelare Salvo Randone, Frank Wolff, Federico Zardi, Pietro Cammarata, Fernando Cicero

Zebulonm
2021-03-01
Nä en besvikelse.
andmoreagain
2015-04-19
För att beskriva den här filmens struktur och ton kan man nämna Slaget om Alger som en slags referens men allt är förlegat i Sicilien efter andra världskrigets slut. Det ska kännas autentiskt, handligen ska tas i form som en ambitiös journalfilm. "Huvudpersonen" som bär filmens titel visas sällan i bild och blir framförallt oerhörd mystisk och det gäller även övriga karaktärer också. Istället koncenteras det enbart på att skildra övergripande skeenden såsom rävspel, korruption och våldsamma händelser utan att man förankrar karaktärerna som skulle kunna göra det möjligt att bli engagerad. Istället blir det väldigt rörigt och trist och det har man inte tröken till när filmen är över två timmar. Dock roligt att se Frank Wolff då jag bara har sett honom i westerns förut.
goeran
2015-01-15
Francesco Rosis Salvatore Giuliano från 1962 är en mycket intressant uppbyggd historia i semidokumentär stil om den ökände sicilianske banditens uppgång och fall. Jag gillar både berättartekniken och det eminenta bildskapandet. Bland skådespelarna, de flesta amatörer från Sicilien, lyser givetvis Salvo Randone som domaren och Frank Wolff som Gaspare Pisciotta.
NEDERVETIL
2013-09-10
Unik film som går sin egen väg i att berätta historien om Salvatore G. Filmen verkligen utmanar ens vanliga invanda sätt att se på Film.
auragolf
2013-09-09
Bara en stor regissör kan komma på idén att berätta en sann historia på samma sätt som man lägger ett puzzel. Det är just vad Francesco Rosi gör i "Salvatore Giuliano" (1961). Och i detta puzzel saknas många relevanta bitar. Ändå blir det en fascinerande historia av det hela, en fin mosaik, över ett skeende i det efterkrigstida Sicilien. Jag rekommenderar starkt just Criterion-utgåvan pga det digra extramaterialet.
accatone
2012-10-17
Hade behövts en tydligare utgångspunkt. Den var så spridd att jag tappade bort mig helt i handlingen. Titeln och beskrivningen av filmen lovar att det ska handla om banditen själv, det blir så snopet när titelrollen knappt är med i några scener
Tonti
2012-10-14
Välgjord och på många sätt väldigt intressant även om handlingen kan vara en smula förvirrande utan förkunskaper. Miljöerna känns väldigt påtagliga och filmen konstruerad som en gåta utan egentligt svar. Men det blir lite för tungt och långdraget även om den politiska udden är skarp.
Sznax
2012-10-14
Rosis sätt att sätta ihop historien är riktigt snyggt. Skildringen av städer och landsbygd är vackert och det blandas med täta scener och en riktigt välgjord rättegång. Kunde varit ganska mycket kortare, det blir lite väl mycket kringspringande runt historien ibland och det finns ganska många detaljer som går en förbi. Betyg 6.7
Rune2000
2009-12-03
Filmer innehåller ingen spänning trots det starka ämnet vilket beror främst på att vi aldrig får lära känna våra huvudkaraktärer. Francesco Rosi lyckas att få filmen att kännas som en dokumentär men i slutändan kommer inte "Salvatore Giuliano" till samma nivå som "Slaget om Alger" och "Z - han lever".
lekke
2007-12-20
Svår att följa men ändå ganska intressant. Väldigt tjusigt foto och bra spelad.