2.9

Samarbetets pris

När nazisterna ockuperade Frankrike fortsatte landets filmproduktion. Regiassistenten Jean Devaivre jobbar på filmbolaget Continental och när han blir regissör börjar han lägga i egna budskap i filmerna.

Originaltitel Laissez-passer
Alternativ titel Safe Conduct
Regissör Bertrand Tavernier
Manus Jean Cosmos
Genre 2000-tal, Drama, Krig
Skådespelare Jacques Gamblin, Denis Podalydès, Charlotte Kady, Marie Desgranges, Ged Marlon, Philippe Morier-Genoud, Laurent Schilling, Maria Pitarresi, Christian Berkel, Richard Sammel, Marie Gillain, Olivier Gourmet

goeran
2007-08-16
En intressant essay av Bertrand Tavernier om den franska filmen under ockupationen http://cinema.cornell.edu/series/frenchoccupation.html
goeran
2007-08-15
En mycket sevärd dramadokumentär om filmens villkor under den tyska ockupationen. Det är intressant att notera att huvuddelen av krigsårens franska filmer (och de kvalitativt bästa som exvis Le corbeau) inte gjordes i Vichy-Frankrike utan i den tyska ockupationszonen där filmbolaget Continental sattes upp under Alfred Grevens ledning. När Goebbels utsåg den bildade och filmintresserade Greven som chef för den franska filmen var hans direktiv mycket entydiga - det skulle bara göras lättsam underhållningsfilm - men det struntade Greven konsekvent i; vilket han ju vågade göra som gammal stridsflygare och vän med Göring. Konsekvensen blev att Continental gjorde den ena filmen efter den andra som har blivit franska filmklassiker; och den främsta av dessa filmer är givetvis Henri-Georges Clouzots Korpen. I Samarbetets pris skymtar Clouzot bara i bakgrunden men han var ju den självklare konstnärlige ledaren inom Continental.
Fitzcarraldo
2006-08-07
På vippen att komma med i mitt paket med cykelfilmer med tanke på de långa cykelturerna!
GeneralBussig
2006-03-07
För tio år sedan visade Kanal 5 bl a en rad Truffaut-filmer från 70-talet. Minns Ronny Svensson!
MaraJade
2006-03-07
Tack och lov att man har en video så man kan spela in filmen..
dolores
2006-03-06
ja, det är ju härligt att kanal5 visar den 01.55. vem kan se en tre timmar lång film då?
ahkoila
2006-03-06
Kanal 5 har styrt om lite och vill få sin beskärda del av filmtittarna genom att visa lite mer kvalité-filmer. Man har fler planer men dom dyker om vad det lider ;)
Greven81
2006-03-06
Bara att hålla med... nästan så man kan tro att SVT köpt upp Kanal 5 :)
uCj
2006-03-02
Ofattbart att Kanal 5 visar den här filmen, vad har hänt med den kanalen egentligen? Tavernier är en väldigt bra regissör, så bänka er framför den här filmen.