3.6

Sameblod

Elle-Marja går på en internatskola för samiska barn med sin lillasyster och ska snart ta över som renskötare i familjen. Samtidigt drömmer hon om ett annat liv, långt borta från bybornas blickar, hårda ord och förakt; skolans regler; och kolttvång. Allt faller samman efter de rasbiologiska undersökningarna som hålls på skolan och Elle-Marja bestämmer sig för att lämna allt och bli svensk. Hon stjäl sin svenska lärarinnas kläder och identitet för att rymma till Uppsala. Men att byta liv visar sig vara mycket svårare än hon trodde.

Originaltitel Sameblod
Alternativ titel Sami Blood
Regissör Amanda Kernell
Manus Amanda Kernell
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Lene Cecilia Sparrok, Mia Sparrok, Maj-Doris Rimpi, Julius Fleischanderl, Olle Sarri, Hanna Alström, Malin Crépin, Andreas Kundler, Anne Biret Somby, Lillie Sparrok, Jonar Thomasson, Beata Cavallin, Tom Kappfjell, Anna Sofie Bull Kuhmunen, Bo Lundmark

2019-07-17
Riktigt bra, inte fullt så gripande och stark som jag hoppats men riktigt bra film som är väldigt intressant och utanförskap och att anpassa sig och rasism och klass och vilka möjligheter en har i livet i allmänhet, och samer i synnerhet. Intressant liten insyn i något jag tycker är tragiskt underuppmärksammat i det svenska samhället...
2019-06-30
Inte så bra som jag trodde, men helt ok film..
Hanness
2019-05-18
Trodde den skulle vara bra efter alla hyllningar, att kalla den bra är en överdrift. Men helt OK film.
Hanness
2019-05-18
Tonti
2019-04-23
Sätter storsint nog en trea till denna helt okej film. Inramningen med nutiden var väl det sämsta, och att det var lite för mycket manusdoktor över det hela. Gillar ändå att den lämnar lite luckor i handlingen ibland och huvudrollen spelas med bravur. Viktigt att storyn berättas. Hade kunnat göras klart bättre, men också betydligt sämre.
Spook
2019-03-17
hade gärna sett mer om samerna uppe på fjället.
Afflicter
2019-03-07
Kernell är så upptagen med sameförtrycket att hon glömmer göra en film av det hela. Bra skådespel, men endast halva filmen är bra.
Mysharry
2019-02-12
En föreslagen femma, men tyvärr inget lyckat genomförande. Konstig dialog, märkliga scenbyten, folktomt i studentstaden, alldeles för många tomrum. Tar upp otroligt angelägna ämnen - mångkultur, svenskarnas behandling av samerna, rasism både då och nu - men ett angeläget ämne gör ingen bra film. Däremot mycket bra diskussionsunderlag, många tillfällen att pausa och diskutera vad man sett - och vad som inte sägs rakt ut, eller inte sägs alls. Borde vara obligatorisk visning i skolan. Men åndå, en svag film, med några starka scener.
Ful_fisk
2019-02-07
Stilig och bra film. Några gånger bränner det till ordentligt, men för det mesta stannar den dock på trean. Men en rätt stark sådan, ändå.
DIProgan
2018-12-27
Det finns en rätt bra närvaro och vibb här men de drar ut på nästan allting vilket gör att något som inte är story nog för en långfilm ändå blir en. Ämnet duger men inte utförandet.