3.4

Public Enemy – samhällets fiende nr. 1

Tom och Matt börjar som småskurkar men tar sig snabbt uppåt i den undre världen.

Originaltitel The Public Enemy
Alternativ titel Enemies of the Public
Regissör William A Wellman
Manus Kubec Glasmon, John Bright
Genre Action, Kriminalare, Drama, 30-tal
Skådespelare James Cagney, Beryl Mercer, Mae Clarke, Joan Blondell, Jean Harlow, Edward Woods, Donald Cook

myslas
2017-04-13
Ingen Scarface direkt men den har sina stunder. Utan James Cagney hade den förmodligen inte varit hälften så underhållande.
Hypostas
2015-10-20
Underbar film som är snäppet bättre än Little Caesar. Cagney briljerar verkligen här.
2014-10-21
Denna film påminde mig om att när man sitter och klagar på hur dålig nya filmer är så finns ju lösningen i filmhistorien. Det finns så många bra filmer som man har missat. När jag ser denna film kan jag inte bli av med tanken att Martin Scorsese som regisserade Maffiabröder måste blivit inspirerad av denna filmen. När jag efter filmen sätter på extramaterialet med en dokumentär om denna filmen så sitter just Scorsese där och hyllar denna film. James Cagney är bra i huvudrollen. 3+

2013-12-07
Oväntat bra tycker jag - stabil 3a i betyg!
Gigi1943
2013-08-28
Men nu är vi ovänner!!! Jag tyckte den var urtråkig och inget att ha, sorry.
Bomkia
2013-07-27
Cagney är den stora stjärnan i filmen, men det episodiska uppdelandet av berättelsen känns ofta ganska segt. Bra slut. 3+
Tonti
2011-08-11
Cagney är fantastisk, fotot överraskande bra för en tidig ljudfilm och handlingen ganska så spännande. Man har visserligen sett det förr men det är ju snarast denna film som blivit apad. Jag är nöjd.
EmitFlesti
2011-06-07
Låt mig presentera: Födelsen av Gangster filmen. Prototypen till Scarface, Maffiabröder, Once upon a time in America och många fler. James Cagney har en unik utstrålning, man vet aldrig vad han ska göra härnäst, den klassiska grapefruit-scenen t.ex. Filmen har föråldrats, men det har inte Cagney's rolltolkning. "I ain't so tough".
Adoniram
2010-10-02
Jodå, hyggligt underhållande och intressant att se Cagney i sin första egentliga roll, men jag har svårt att se den som så särskilt lysande.
misty
2010-07-12
Ger den en 4:a. Inte riktigt lika bra som Angels with Dirty Faces eller Scarface från 1932 t.ex