3.4

Samhällets olycksbarn

TV-serie som bygger på Victor Hugos roman från 1862. Jean Valjean blir fri efter 19 hårda år på tukthus och så småningom lyckas han skapa ett gott liv med ny identitet och den föräldralösa Cosette som sin skyddsling. Men Valjeans förflutna hinner ikapp honom. Romanen skrevs av Victor Hugo då han under 20 år var landsförvisad för sina obekväma åsikters skull.

Originaltitel Les Misérables
Regissör Josée Dayan
Manus Didier Decoin
Genre Drama, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare John Malkovich, Gérard Depardieu, Christian Clavier, Enrico Lo Verso, Charlotte Gainsbourg, Virginie Ledoyen, Jeanne Moreau, Asia Argento, Vadim Glowna, Otto Sander, Veronica Ferres, Steffen Wink, Christopher Thompson, Giovanna Mezzogiorno

inunder
2010-12-16
har aldrig tvingats genomlida en tråkigare film. minns knappt något alls, minns bara min egna tristess.
Ninonette
2010-08-15
Alltså nä. Depardieu och Malkovich undantagna (även om jag inte skulle kalla det en topprestation från deras sida heller) känns skådespelarna rätt så medelmåttiga, fattigdomen, (det klädsamma smutset i ansiktet, hela sminkningen) tror man ju inte en sekund på, och engelskan är rent hemsk.
Girona
2010-03-26
Jag såg den korta, engelska versionen och jag måste säga att jag blev både positivt och negativt överraskad. Positivt eftersom Malkovich gör en mycket bra Javert och för att den här versionen är mycket bättre än den med Neeson. Negativt eftersom de pratar engelska men bryter på franska (!) och för att filmen känns väldigt hoppig och ologisk. Jag har inte läst boken (men däremot sett musikalen) och det känns som om de klippt bort och förkortat väldigt mycket. Jag ska försöka få tag på den långa, franska versionen och då är det mycket möjligt att jag höjer betyget.
Hald
2008-11-02
Filmen är vacker och Marius är precis så halvosympatisk som han ska vara (till skillnad från i Liam Neeson filmen). Jag lutade ändå åt att sätta en trea med tanke på att varken Depardieu eller Malkovich, enligt mig, är de lämpligaste valen för sina roller. Betyget hjälps dock upp av Christian Clavier som gör den bästa (och mest annorlunda) versionen av Thenadier jag någonsin sett.
Luddetotte
2008-08-24
Engelskan suger och nedklippningen är för hård
tjalan
2008-05-19
Skulle gärna se tv-serien, det kändes lite ryckigt på dvd-versionen. Att den är på franska lockar också, engelskan på dvd-versionen var så larvig och det kändes som att den tyngde en del skådespelare som kändes stela, det kändes som att engelska spelade in på det.
Scrite
2008-03-02
Den bästa versionen. Älskar denna. Men någonting gör att den inte når ända upp. Så det blir en stark fyra.
Baad3r
2007-07-02
Helt okej, men ganska många konstiga sammanträffanden där folk "råkar" stöta på varandra på konstiga ställen (typ i en kloak!?) Förmodligen slätas det över på ett bättre sätt om man ser hela TV-serien och inte den nedklippta dvd-versionen (på fucking engelska!) som jag gjorde.
DarkestNight
2007-06-27
Mycket bra film/tv-version av Les Misérables. Tyvärr verkar enbart den nedklippta versionen finnas utgiven på dvd. Duktiga skådespelare, och för det mesta trogen boken (dock spårade sista avsnittet ur något).
PeterTheW
2007-03-15
Helt okej, men ingen toppfilm.